علت درد گوش چیست و چگونه درمان می شود؟

درد گوش

بهتر است بدانید درد گوش در کودکان بسیار شایع است، اما بزرگ‌ترها هم ممکن است به این بیماری دچار شوند. گوش درد می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل دیگر باشد. عفونت گوش و بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند باعث ایجاد درد در گوش شوند. گاهی اوقات ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا می‌تواند علت گوش درد باشد.

درد در گوش بسیار آزاردهنده است و می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. این درد به‌ویژه در کودکان می‌تواند غیرقابل‌تحمل باشد و آنها را کلافه کند. درد می‌تواند در یک گوش یا هر دو گوش اتفاق بیفتد، اما این مشکل بیشتر در یک گوش دیده می‌شود. درد در گوش می‌تواند ثابت، رفت و برگشتی، تیز یا به حالت سوزن‌سوزن باشد. گوش درد می‌تواند با علائمی همراه باشد که به شما هشدار می‌دهند. اگر به گوش درد مبتلا شده‌اید و علت آن را نمی‌دانید، در ادامه با ما در بهستان دارو همراه باشید تا علل درد، علائم و راه‌های درمان آن در کودکان و بزرگسالان را برای شما بیان کنیم.

علت درد گوش در کودکان

گوش درد در کودکان خیلی شایع است. دلایل مختلفی هم برای این بیماری وجود دارد. برای درمان گوش درد در کودکان در ابتدا باید علت آن را بدانید. اما پیش از هر چیزی پیشنهاد می‌کنیم با شروع فصل سرما مطلب واکسن آنفولانزا برای کودکان را مطالعه کنید. 

 در ادامه به رایج‌ترین علل این مشکل در کودکان اشاره می‌کنیم:

۱. عفونت گوش

شایع‌ترین علت درد گوش در کودکان اوتیت حاد میانی (عفونت گوش میانی) است. وقتی ویروس‌ها یا باکتری‌ها از طریق شیپور استاش وارد پرده گوش می‌شوند، گوش عفونت می‌کند. شیپور استاش لوله‌ای است که پشت گلو و کانال گوش میانی را به هم متصل می‌کند.

شیپور استاش در کودکان خمیده‌تر و کوتاه‌تر از بزرگسالان است. به همین دلیل هم آنها بیشتر به عفونت گوش دچار می‌شوند. وقتی گوش عفونت کند، دچار التهاب و تورم می‌شود و مایع گوش نمی‌تواند خودش را به بیرون برساند. همین موضوع باعث می‌شود که گوش درد بگیرد.

۲. گوش شناگر

گوش شناگر (اوتیت یا عفونت گوش خارجی) یکی دیگر از علت‌های گوش درد در کودکان است. این نوع درد بیشتر در فصل تابستان که بازار استخر و شنا داغ است اتفاق می‌افتد. وقتی کودکتان را به استخر می‌برید، آب استخر وارد مجرای گوش می‌شود و می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌ها را وارد گوش کند. این موضوع منجر به خارش و درد شدید گوش می‌شود.

۳. صدمه و جراحت

وقتی به گوش ضربه یا آسیبی وارد شود، ممکن است درد بگیرد. آسیب به هر بخشی از کانال گوش ممکن است با درد همراه باشد. وقتی انگشت خود را در گوش فرو می‌برید ممکن است باعث جراحت شوید. همچنین استفاده از گوش‌پاک‌کن می‌تواند منجر به صدمه و درد شدید گوش شود. این موضوع در کودکان شایع‌تر است، زیرا گوش آنها بافت نرم‌تری دارد. همچنین کودک ممکن است بدون آگاهی اجسام خارجی را در گوش خود فرو کند. همین موارد می‌توانند منجر به گوش درد شوند.

۴. جرم گرفتن گوش

جرم می‌تواند مجرای گوش را مسدود کند. وقتی جرم گوش سفت می‌شود، مجرای گوش را می‌بندد و منجر به درد، التهاب و تحریک کانال گوش می‌شود.

۵. گرفتگی خارجی

کودکان خردسال معمولا کارهای غیرمعمول زیادی انجام می‌دهند. ممکن است آنها اجسام خارجی و کوچک را وارد گوش خود کنند. این اجسام می‌توانند مجرای گوش را مسدود کنند و باعث خراش و درد در گوش شوند.

گوش درد در بزرگسالان

عفونت گوش خارجی یا اوتیت خارجی رایج‌ترین علت درد گوش در بزرگسالان است. بزرگ‌ترها معمولا از گوش‌پاک‌کن برای خشک کردن یا تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند، اما طریق استفاده درست از آن را نمی‌دانند. همین موضوع منجر به فشار گوش و درد می‌شود. گاهی اوقات گوش‌پاک‌کن می‌تواند به مجرا یا حتی پرده گوش آسیب وارد کند.

جرم گرفتن گوش هم یکی دیگر از دلایل گوش درد در بزرگسالان است. بزرگ‌ترها معمولا بیشتر در معرض آلودگی‌ها و گردوخاک در محیط بیرون از خانه قرار می‌گیرند. به همین دلیل هم گوش آنها جرم بیشتری نسبت به کودکان می‌گیرد. همین موضوع می‌تواند منجر به مسدود شدن مجرای گوش و درد شود.

چرا به درد گوش دچار می شویم؟

دلایل مختلفی برای ابتلا به گوش درد وجود دارد. این دلایل به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. دلایل اولیه دلایلی هستند که به خود گوش مربوط می‌شوند. این دلایل را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • عفونت‌های گوش خارجی، میانی یا داخلی
  • عفونت گوش خارجی در اثر شنا کردن، استفاده از سمعک یا هدفون
  • خراشیده شدن پوست داخل گوش
  • عفونت گوش میانی به دلیل عفونت دستگاه تنفسی یا تجمع مایع در پشت پرده گوش
  • لابیرنتیت یا التهاب گوش داخلی به دلیل ورود باکتری‌ها و ویروس‌های ناشی از بیماری‌های تنفسی
  • تغییر فشار هوا مانند زمانی که در هواپیما هستید
  • تجمع جرم در گوش
  • وجود یک جسم خارجی در گوش
  • گلودرد استرپتوکوکی
  • عفونت سینوسی
  • ورود شامپو یا آب به گوش
  • استفاده از گوش‌پاک‌کن

از دلایل ثانویه گوش درد هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ·   سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • ·   پاره شدن پرده گوش
  • ·   آرتریت (التهاب مفاصل به‌ویژه در فک)
  • ·   عفونت دندان
  • ·   دندان نهفته
  • ·   اگزما در کانال گوش
  • ·   نورالژی عصب سه‌قلو (درد مزمن عصب صورت)

روش های درمان درد گوش

درمان درد در گوش به علت آن بستگی دارد. در ادامه درمان گوش درد با توجه به دلایل مختلف آن را برای شما شرح می‌دهیم:

عفونت: اگر عفونت باعث گوش درد شده باشد، پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک خوراکی یا به شکل قطره تجویز می‌کند. ممکن است عفونت گوش آن‌قدر شدید باشد که پزشک هر دو دارو را برای شما تجویز کند. شما باید آنتی‌بیوتیک‌ها را به طور کامل مصرف کنید. مصرف درست آنتی بیوتیک بسیار مهم است. اگر علائم شما برطرف شد نباید مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع کنید.

تجمع جرم گوش: اگر جرم‌های گوش باعث درد شده باشند، پزشک به شما قطره‌ای برای نرم شدن جرم می‌دهد. سپس برای شما وقت می‌گذارد تا برای شستشوی گوش مراجعه کنید. در این روش جرم اضافه را از گوش خارج می‌کنند. این کار هم باعث از بین رفتن درد می‌شود و هم به بهبود شنوایی کمک می‌کند.

پاره شدن پرده گوش: اگر پرده گوش پاره شده باشد، پزشک از قطره ترمیم کننده استفاده می‌کند. در موارد شدید ممکن است نیاز به پچ کردن پرده گوش یا جراحی باشد.

سریع ترین درمان درد گوش

اگر ورود آب و شامپو و این موارد باعث گوش درد شده باشد، می‌توانید از کمپرس گرم یا سشوار برای خشک کردن گوش و کاهش درد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و نوافن برای تسکین درد استفاده کنید.

در مواردی که درد در گوش ادامه داشته باشد، باید حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا علت را بررسی کند. بعد از اینکه علت گوش درد را بفهمید، خیلی راحت و سریع می‌توانید برای درمان آن اقدام کنید.

درمان خانگی گوش درد

برای کاهش درد در گوش می‌توانید چند کار ساده در خانه انجام دهید. البته این روش‌ها شاید باعث درمان قطعی درد نشوند، اما می‌توانند درد شما را کاهش دهند. در ادامه این روش‌ها را برای شما آورده‌ایم:

·   از یک کمپرس سرد استفاده کنید و آن را بر روی گوش قرار دهید

·   استفاده از کمپرس گرم هم می‌تواند کمک کننده باشد

·   اجازه ندهید که گوش خیس شود

·   ماندن در حالت نشسته به کاهش فشار و گوش درد کمک می‌کند

·   از قطره استریل گوش استفاده کنید

·   مسکن مصرف کنید

·   جویدن آدامس می‌تواند هوای گوش را خارج کند و درد را کاهش دهد.

روش های پیشگیری از درد گوش

گوش درد دلایل زیادی دارد، به همین دلیل شاید پیشگیری از آن کار چندان آسانی نباشد. بااین‌حال شما می‌توانید با چند اقدام ساده از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید:

·   اگر قرار است سوار هواپیما شوید، گوش‌های خود را بپوشانید تا فشار هوا باعث گوش درد نشود

·   در هنگام تمیز کردن یا شستشوی گوش حتما مراقب باشید و به آرامی این کار را انجام دهید

·   هیچ‌گاه برای تمیز کردن گوش از گوش‌پاک‌کن به‌صورت عمیق استفاده نکنید. فقط قسمت بیرونی گوش را با گوش‌پاک‌کن تمیز کنید

·   در هنگام حمام کردن اجازه ندهید که آب و شامپو وارد گوش شود

·   بعد از استحمام گوش‌های خود را به خوبی با سشوار خشک کنید

·   با شستن دست‌ها و رعایت بهداشت، از ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی پیشگیری کنید، زیرا این عفونت‌ها می‌توانند به گوش هم سرایت کنند

·   از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید

·   اجسام خارجی را داخل گوش خود فرو نبرید

·   در استخر حتما از گوش گیر استفاده کنید

·   از محرک‌های آلرژن مانند گردوغبار و گرده گل‌ها خودداری کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما یا کودکتان به گوش درد دچار شده‌اید و همراه با آن تب مداوم ۴۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. برای نوزادان هم تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد خطرناک است و باید فورا او را به درمانگاه برسانید.

در صورتی که درد گوش شدید بود، اما به یک باره از بین رفت، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است پرده گوش پاره شده باشد. اگر هر کدام از علائم زیر را دارید هم باید به پزشک مراجعه کنید:

·   گوش درد شدید

·   سرگیجه

·   سردرد شدید

·   تورم اطراف گوش

·   شل شدن عضلات صورت

·   خروج خون یا چرک از گوش

همچنین اگر گوش درد در عرض ۲۴ الی ۴۸ ساعت خوب نشد یا بدتر شد، بازهم باید به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

درد گوش می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. شاید این مشکل گاهی برای شما هم پیش آماده باشد و خودبه‌خود رفع شده باشد. گاهی اوقات ورود آب و مایعات منجر به گوش درد می‌شود، اما با خشک شدن گوش درد بهبود پیدا می‌کند. گاهی اوقات یک مشکل جدی‌تر مانند عفونت گوش یا پاره شدن پرده گوش باعث درد می‌شوند. گوش درد در کودکان شایع‌تر است و ممکن است دلایل جدی‌تری هم داشته باشد؛ پس به‌محض شروع شدن گوش درد در کودکان باید به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

گوش درد در چه افرادی بیشتر دیده می‌شود؟

همه افراد ممکن است به گوش درد مبتلا شوند، اما درد در گوش در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

علت گوش درد چیست؟

از علل این بیماری می‌توان به عفونت گوش داخلی، خارجی، میانی، پاره شدن پرده گوش، تجمع جرم گوش، ورود آب به داخل گوش، فرو بردن اجسام خارجی در گوش، وارد شدن ضربه به گوش و… اشاره کرد.

گوش درد چگونه درمان می‌شود؟

بعد از تشخیص علت گوش درد می‌توان آن را درمان کرد. بهترین روش‌های درمان گوش درد استفاده از آنتی‌بیوتیک، استفاده از قطره‌های استریل و ضدعفونی کننده، شستشوی گوش و… هستند.

آیا گوش درد خطرناک است؟

گوش درد، به‌ویژه در کودکان و نوزادان می‌تواند خطرناک باشد و یک بیماری جدی‌تر را نشان دهد.