انسداد روده چیست؟

انسداد روده

بیماری‌های گوارشی در سراسر جهان شایع هستند و افراد زیادی را درگیر می‌کنند. یکی از این بیماری‌ها که به روده مربوط می‌شود، بیماری انسداد روده است.

در این بیماری غذا نمی‌تواند از روده کوچک با روده بزرگ (کولون) عبور کند و به همین دلیل فرد اذیت می‌شود. این بیماری علل مختلفی دارد و درمان آن هم بر اساس علت ایجاد متفاوت خواهد بود. اگر شما هم فکر می‌کنید که به انسداد روده مبتلا شده‌اید یا در حال درمان این بیماری هستید، در ادامه با ما در بهستان دارو همراه باشید تا علل انسداد روده، نحوه تشخیص، روش‌های درمانی، درمان در خانه و… را برای شما توضیح دهیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با بیماری‌های گوارشی مطلب سندروم روده تحریک پذیر را مطالعه کنید.

بیماری گرفتگی روده چیست؟

روده کوچک و روده بزرگ بخشی از دستگاه گوارش هستند که غذاهایی که می‌خوریم را تجزیه و جابه‌جا می‌کنند. روده‌ها مواد مغذی را از غذاها می‌گیرند. قسمتی از غذا که توسط روده‌ها جذب نمی‌شود، به پایین‌ترین قسمت روده می‌رود و در نتیجه از طریق اجابت مزاج از بدن خارج می‌شود.

انسداد روده زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث مسدود شدن قسمتی از روده شود و مواد غذایی نتوانند در روده حرکت کنند. قسمت‌های مسدود شده روده در طول زمان ممکن است از بین بروند و مشکلات جدی برای فرد ایجاد کنند. بااین‌حال، با مراقبت‌های پزشکی سریع، انسداد روده قابل‌درمان خواهد بود

علائم و نشانه های انسداد روده

گرفتگی روده علائمی دارد که فرد با مشاهده این علائم معمولا به پزشک مراجعه می‌کند. در ادامه این علائم را برای شما آورده‌ایم:

  • درد شکم که معمولا به صورت تیر کشیدن است
  • از دست دادن اشتها
  • یبوست
  • استفراغ
  • ناتوانی در اجابت مزاج یا دفع گاز
  • تورم شکم

 انسداد روده کوچک چیست؟

گرفتگی روده کوچک همان‌طور که از نامش پیداست، در روده کوچک به وجود می‎‌آید. این بیماری معمولا در اثر ایجاد بافت اسکار، فتق یا سرطان ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا در نتیجه جراحی قلب به وجود می‌آید، زیرا در این جراحی ممکن است اسکارهایی در بافت روده ایجاد شود.

هرچه تعداد جراحی‌هایی که روده را درگیر می‌کند بیشتر باشد، احتمال ایجاد اسکار بیشتر است. اگر روده چسبندگی پیدا کند، ممکن است مسدود شود. در موارد شدید، خون‌رسانی ممکن است به خطر بیفتد و در نهایت بافت روده بمیرد. این وضعیت می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

علائم انسداد روده کوچک

روده کوچک به طور مداوم غذای هضم شده و اسید معده را از معده به سمت روده بزرگ حرکت می‌دهد. گرفتگی روده کوچک ناشی از چسبندگی ممکن است در اوایل چند هفته و تا چند سال بعد از عمل جراحی بدون وجود هیچ محرک آشکاری رخ دهد. از علائم انسداد روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگشت مواد روده به معده و تهوع و استفراغ
  • نفخ 
  • گرفتگی و درد شکم
  • عدم توانایی در دفع گاز و مدفوع

انسداد روده بزرگ چیست؟

انسداد روده بزرگ هم همان‌طور که از نامش پیداست، به روده بزرگ مربوط می‌شود. این بیماری معمولا به دلیل کوتاه شدن کولون، ضخیم شدن ماهیچه‌های آن و مخاط اضافی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث گیر کردن مواد غذایی در روده بزرگ شود. 

این بیماری هم علائمی دارد که پزشک با بررسی آنها می‌تواند نوع بیماری را تشخیص دهد. گرفتگی روده بزرگ به‌ویژه در کودکان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. 

علائم انسداد روده بزرگ

انسداد روده بزرگ هم مانند انسداد روده کوچک علائمی دارد که باید آنها را بشناسید. این علائم عبارت‌اند از:

  • درد متناوب مقعد
  • یبوست
  • ایجاد زائده‌های خونی در دهانه مقعد
  • علل ابتلا به انسداد روده

از جمله علل احتمالی ابتلا به گرفتگی روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چسبندگی‌های شکمی: رشد بافت‌های اضافه در روده و خارج کردن روده از جای خود

فتق: فتق یک شکاف در دیواره عضلانی شکم است. این مشکل می‌تواند باعث برآمدگی شوند که منجر به مسدود شدن روده می‌شود.

ولولوس: ولولوس زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده شما به دور خود بپیچد. این موضوع هم باعث انسداد می‌شود.

انواژیناسیون یا در هم روی روده: این وضعیت به این معنی است که بخشی از روده باریک می‌شود، اما همیشه منجر به انسداد نخواهد شد.

اسکار: زخم‌ها و بریدگی‌هایی که در روده ایجاد می‌شوند، ممکن است بافت اسکار تشکیل دهند. این بافت‌ها باعث انسداد می‌شوند. پارگی دیواره روده، جراحی شکم یا جراحی لگن، عفونت و… می‌توانند باعث ایجاد زخم شوند. 

بیماری التهابی روده: بیماری کرون و کولیت اولسراتیو از جمله بیماری‌های التهابی روده هستند که ممکن است انسداد ایجاد کنند. 

دیورتیکولیت کیسه‌های کوچک (دیورتیکول): این کیسه‌ها می‌توانند از پوشش روده بزرگ رشد کنند. اگر این کیسه‌ها ملتهب شوند، انسداد ایجاد می‌شود.

تومورها: برخی از تومورها و غده‌های سرطانی ممکن است ایجاد انسداد کنند و مسیر روده را ببندند. 

اشیاء خارجی: گاهی اوقات ممکن است به‌صورت تصادفی یک شی خارجی را ببلعید که انسداد ایجاد می‌کند. 

درمان گرفتگی روده چیست؟

درمان انسداد روده به علت آن بستگی دارد. پزشک در ابتلا به بررسی علت انسداد می‌پردازد و سپس درمان متناسب با آن را تجویز می‌کند. گاهی اوقات می‌توان انسداد را با نوشیدن مایعات فراوان رفع کرد. 

در برخی موارد شدیدتر به جراحی نیاز است. در این روش پزشک روده را برش می‌دهد و عامل مسدود کننده را خارج می‌کند. گاهی اوقات هم از یک لوله کوچک برای بازکردن انسداد استفاده می‌کنند.

پیشگیری از ابتلا به انسداد روده

برای پیشگیری از ابتلا به گرفتگی روده، باید از خودتان مراقبت کنید. همیشه مراقب غذایی که می‌خورید باشید. غذا را خوب بجوید. اقدامات دیگری هم می‌توانید در این راستا انجام دهید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مایعات فراوان بنوشید
  • ورزش کنید
  • یبوست را درمان کنید
  • سبزیجات فراوان مصرف کنید
  • از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید.

برخی از شرایط مانند ابتلا به سرطان یا اسکار در روده قابل پیشگیری نیستند، اما می‌توان آنها را کنترل و درمان کرد. 

نتیجه گیری

گرفتگی روده به بیماری گرفتگی روده اشاره دارد. برخی از عوامل مانند تومور، اسکار، شی خارجی، چسبندگی روده و… باعث انسداد می‌شوند. این شرایط باعث ایجاد دل‌درد، یبوست، تهوع، استفراغ و… می‌شود. برای درمان این بیماری ابتدا باید علت را تشخیص داد.

سوالات متداول

انسداد روده چیست؟

به گرفتگی مسیر روده بزرگ یا کوچک در اثر عوامل مختلف، انسداد روده گفته می‌شود.

درمان گرفتگی روده چیست؟

پزشک برای درمان، ابتدا علت ابتلا به بیماری را تشخیص می‌دهد. نوشیدن مایعات، لوله گذاری در روده و جراحی از روش‌های درمانی این بیماری هستند. 

علت گرفتگی روده چیست؟

وجود بافت اسکار، فتق، بلعیدن شی خارجی، سرطان، بیماری‌های التهابی روده و… باعث گرفتگی روده می‌شوند.