تشخیص آلرژی در کودکان

وقتی فرزند شما بیمار می‌شود، شما نگرانید و به دنبال درمانی برای آن هستید. برای بهبود علائم آلرژی کودک خود حتما به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. آلرژی در کودکان و نوزادان بسیار شایع است. در واقع، اختلالات مرتبط با آلرژی از جمله تشخیص‌های اصلی بیماری‌های مزمن در کودکان است. طبق یک مطالعه، ۴ درصد از کودکان آلرژی غذایی، ۸ درصد آسم و ۱۵ تا ۲۵ درصد رینیت آلرژیک دارند. در مجموع می‌توان گفت، کودکان مبتلا به آلرژی تعداد زیادی دارند و سالانه صدها هزار روز مدرسه را از دست می‌دهند.

اگر پسر یا دختر شما علائمی دارد که ممکن است مرتبط با آلرژی باشد، پیدا کردن علت آنها می‌تواند یک تجربه استرس زا برای شما و فرزندتان باشد. اما اگر شما هر چه زودتر بتوانید محرک آلرژی را شناسایی کنید، فرزند شما سریعتر بهبود پیدا می کند، آلرژی او را اذیت نمی‌کند و می تواند از کودکی خود لذت ببرد.

شاید ندانستن این که تجربه ملاقات با متخصص آلرژی چگونه است و قرار است چه آزمایش هایی برای کودکتان انجام شود، فرزند شما را نگران کند پس داشتن اطلاعاتی در مورد تست‌های آلرژی می‌تواند اضطراب روز قرار ملاقات را کاهش دهد.

ما اینجا اطلاعات مفیدی در مورد روش‌های متداول انجام تست آلرژی در نوزادان و کودکان جمع آوری کرده‌ایم. شما از این اطلاعات می‌توانید به عنوان یک مرجع خوب برای آماده کردن کودک خود برای ملاقات با متخصص آلرژی استفاده کنید.

چرا کودک من به تست آلرژی نیاز دارد؟

اگر نوزاد یا کودک شما علائمی نشان می‌دهند که باعث ایجاد شک راجع به داشتن یک بیماری آلرژی می شود، تست آلرژی می‌تواند به تعیین اینکه آیا علامت نگران کننده ناشی از یک آلرژی است و پیدا کردن آلرژن خاص آن کمک کند. علائمی که تست آلرژی برای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد عبارتند از:

  • مجرای بینی ملتهب یا تحریک شده (رینیت)
  • آسم
  • واکنش‌های نامطلوب به غذاها، نیش حشره یا برخی داروها
  • بثورات پوستی (اگزما یا درماتیت تماسی)
  • علائم سرماخوردگی که بیش از یک هفته طول می‌کشد و هر سال تقریباً در همان زمان رخ می‌دهد، ممکن است نشان دهنده آلرژی باشد. سرفه و خس خس سینه، به ویژه در شب، ممکن است به خاطر آسم آلرژیک ناشی از یک آلرژن داخلی باشد.

متخصص های آلرژی چه کمکی به شما می کنند؟

اگر آلرژی یا علائم آسم فرزند شما را اذیت می‌کند، وقت آن رسیده است که برای آن یک اقدام مفید انجام داده و برای تشخیص دقیق آن به یک پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید.

متخصص آلرژی شاید از یک روش یا ترکیبی از روش‌های مختلف را برای تشخیص دقیق انتخاب کند. اگر علت آلرژی پیدا شود، پزشک شما مناسب‌ترین درمان را انتخاب می‌کند که می‌تواند شامل استراتژی‌های پرهیز از آلرژن، دارو و یا اصلاح رژیم غذایی باشد.

فرآیند تشخیص معمولاً در مطب متخصص آلرژی انجام می‌شود. این کار شامل گرفتن تاریخچه پزشکی دقیق از کودک و هرگونه سابقه خانوادگی آلرژی یا آسم، به‌علاوه یک معاینه فیزیکی و تست حساسیت به آلرژی است. متخصصان آلرژی بیشتر از آزمایش‌های پوستی، آزمایش خون یا آزمایش‌های حذفی برای تشخیص دقیق آلرژن‌ها استفاده می‌کنند.

برای کودکانی که مبتلا به آسم تشخیص داده شده‌اند، آزمایش‌های آلرژی می‌تواند به کودکان و خانواده‌هایشان کمک کند تا بهتر بفهمند آلرژن‌ها چگونه بر بیماری آن ها تأثیر می‌گذارند. آن‌ها یاد می‌گیرند که چگونه از مواد خاصی مانند کنه‌های گرد و غبار یا شوره های حیوانات خانگی که می‌توانند علائم را بدتر کنند، اجتناب کنند.

انواع آزمون‌ها

تست‌های پوستی

تست‌های حساسیت پوستی  در هر دو فرم فوری و تاخیری برای تشخیص حساسیت به ذرات معلق در هوا، غذاها، نیش حشرات، پنی سیلین و سایر مواد مفید هستند. رایج‌ترین و کم هزینه‌ترین انواع تست‌های پوستی که برای کودکان استفاده می‌شود عبارتند از:

تست‌های پوستی از راه پوست و داخل پوستی

این تست‌های پوستی فوری با استفاده از یک آلرژن رقیق شده بر روی یک سوزن و ایجاد خراش در لایه بالایی پوست (تست خراش پوست یا prick) یا با استفاده از یک سوزن بسیار نازک برای تزریق آلرژن رقیق شده به داخل پوست (تست داخل پوستی) انجام می‌شود. هر دو روش بسیار ایمن و نسبتا دقیق هستند. تست پوستی پریک به ندرت بر روی نوزادان کمتر از ۶ ماه انجام می شود و به جز آن صورت محدودیت سنی ندارد.

در صورتی که متخصص آلرژی به شدت مشکوک به آلرژی به یک سم یا پنی‌سیلین باشد و این آلرژی با آزمایش پریک پوستی تشخیص داده نشده است، از تست داخل پوستی که حساسیت بیشتری دارد استفاده می شود.

تست‌های داخل پوستی، اگرچه کم خطر هستند، اما می‌توانند باعث شوک آنافیلاکسی در بیماران بسیار حساس شوند. بنابراین مهم است که مطمئن شوید که مطب متخصص آلرژی آمادگی لازم برای واکنش‌های تهدیدکننده زندگی مثل کاهش ناگهانی فشار خون، مشکل در تنفس و افزایش سریع ضربان قلب را داشته باشد.

در صورتی که کودکان از داروهای خاصی مانند آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد افسردگی یا داروهای استروئیدی با دوز بالا و طولانی مدت استفاده می‌کنند، دقت این تست‌ها کم می‌شود. مصرف این داروها بسته به نوع دارو، سه تا ۱۴ روز قبل از انجام تست باید قطع شود. (داروهای آسم یا مصررف کوتاه مدت استروئیدهای خوراکی بر نتایج تأثیری ندارند.)

پس از انجام هر یک از انواع آزمایش، ناحیه مورد آزمایش پوست برای حدود ۱۵ دقیقه مشاهده می‌شود تا مشخص شود آیا واکنشی ایجاد می‌شود یا خیر. وجود یک برآمدگی، قرمز و خارش‌دار نشان‌دهنده وجود آنتی‌بادی مربوط به آلرژی در هنگام تماس کودک با آن آلرژن خاص است و هرچه برآمدگی بزرگ‌تر باشد، حساسیت آن بیشتر است.

پچ تست‌ها

این تست‌ واکنش‌های آلرژی تاخیری پوستی که ممکن است چند روز طول بکشد را تشخیص می‌دهد. در این روش پوست کودک در معرض موادی مثل لاتکس، عطرها یا فلزات خاص قرار می‌گیرد. از بیماران خواسته می‌شود که پچ تست را به مدت ۴۸ ساعت در محل خود بگذارند و آن را خشک نگه دارند. متخصص آلرژی پس از برداشتن پچ، پوست را از نظر واکنش‌ها بررسی می‌کند. وجود تحریک در محل پچ نشانه درماتیت تماسی است.

آزمایش خون

متخصصان آلرژی همچنین می‌توانند از آزمایش خون مثل تست RAST که نشان دهنده تعداد آنتی بادی‌های ایجاد کننده آلرژی (IgE) است، در مواقعی که انجام تست‌های پوستی دشوار هستند استفاده کنند. تست‌های خونی ممکن است حساسیت کمتری نسبت به تست‌های پوستی در تشخیص آلرژی داشته باشند.

آزمایش‌های حذف رژیم غذایی

برای یک کودک مشکوک به آلرژی غذایی، متخصص آلرژی ممکن است رژیم غذایی یک هفته‌ای خاصی را توصیه و بر آن نظارت کند که در آن غذاهای مشکوک به ایجاد واکنش آلرژیک را حذف یا جدا کرده باشد. علت‌های رایج آلرژی غذایی شیر، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، آجیل درختی و صدف هستند.

نکته منفی روش فوق این است که پیروی از یک رژیم غذایی حذفی ممکن است سخت باشد. علاوه بر این، ممکن است به دلیل وجود بسیاری از آلرژن های غذایی که در غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری‌شده پنهان شده‌اند، نتایج نادرست یا نامشخصی ایجاد کند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم آلرژی در کودکان شایع اما قابل کنترل است. با مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایشات و پیگیری درمان کودک شما بهبود پیدا می‌کند. 

Reference:

https://acaai.org/allergies/testing-diagnosis/for-children-and-infants/