درباره بیماری آلزایمر چه می دانید؟

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر نوعی دمانس و شایعترین نوع آن است که بیش از ۷۰ درصد بیماران را شامل می شود. بدین معنی که حدود ۳۰ درصد مبتلایان دمانس، به بیماری دیگری بجز آلزایمر مبتلا هستند. در بیماری آلزایمر، اولین سلول هایی که از بین می روند در قسمت مربوط به حافظه قرار دارند و در نتیجه، اولین عارضه بیماری آلزایمر فراموشی است. سایر انواع دمانس در بخش های مختلف دیگری از مغز بروز می کنند و عوارض اولیه آنها ممکن است فراموشی نباشد. نهایتا، در دمانس پیشرفته منجمله آلزایمر، همه بیماران در اثر فرسایش سلول های اکثر بخش های مغز، شبیه یکدیگر می شوند. شایع ترین انواع دمانس پس از آلزایمر، دمانس عروقی، دمانس لوی بادی، و دمانس فرونتوتمپورال هستند.

نشانه های زنگ خطر کدامند؟

اگر شما به آشپزخانه می روید و در یخچال را باز می کنید ولی به خاطر نمی آورید دنبال چه هستید یا آماده خروج از منزل هستید ولی سویچ اتومبیلتان را پیدا نمی کنید، آیا باید نگران باشید؟ جواب این پرسش ها معمولا منفی است. شما با مرور ذهنی کارهایی که دقایقی قبل انجام می دادید، مثال علت رفتن سراغ یخچال را به خاطر خواهید آورد.

اما یکی از نشانه های زنگ خطر گذاشتن وسایل درجای نامناسب است، مثال عینک خود را داخل فریزر منزل پیدا می کنید، سویچ اتومبیل را داخل قوری چای می گذارید، در محلی آشنا بعضی اوقات سردرگم می شوید، یا حساب هفته و ماه و سال از دستتان خارج می شود. زمانی باید نگران شوید که این نوع عوارض، بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد و لازم باشد با پزشک دراین باره مشورت کنید.

آیا امکان پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و دمانس وجود دارد؟

همانگونه که هنوز علت دقیق به وجود آمدن بیماری آلزایمر و بیشتر انواع فرسایش مغز معلوم نیست، راه مطمئنی هم برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده به مدیریت النست و با شرکت دانشگاه و سایر ارگانهای معتبر، شما می توانید با ۱۲ نوع تغییراتی که در روش زندگی خود ایجاد می کنید، خطر ابتلا به فرسایش مغز را تا حد ۴۰ درصد کم کنید. این رقم بزرگی است و در دسترس همگان قرار دارد.

سه عامل که بیشترین اثر در کم کردن خطر ابتلا را دارند به شرح زیر است:

– در دوران جوانی، عدم ادامه تحصیل حداقل تا پایان دبیرستان ۸ درصد خطر ابتلا را افزایش می دهد.

– در دوران میانسالی، نپرداختن به عارضه کم شنوایی ۹ درصد به خطر ابتلا می افزاید. کم شنوایی در بعضی افراد از میانسالی شروع می شود و طبق آمار موجود آمریکا، بیماران به طور متوسط ۸ سال دیر به پزشک مراجعه می کنند. اعصاب شنوایی مغز که به کار گرفته نشوند از بین می روند و این می تواند شروع فرسایش مغز را رقم زند.

–  و در دوران بعدی، استعمال دخانیات ۵ درصد خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

راهکارهای دیگر برای کم کردن خطر ابتلا به آلزایمر به شرح زیر است:

– خطر بیماری های عروقی را کم کنید. بیماری های قلبی و عروقی با بیماری آلزایمر و دمانس عروقی رابطه نزدیک دارند.

– ورزش مانند پیاده روی و دوچرخه سواری را در برنامه روزانه و هفتگی خود بگنجانید.

– تغذیه سالم داشته باشید. مصرف نمک، چربی، انواع نوشابه و فست فود را به حداقل برسانید.

– فکر و مغز خود را به چالش بکشید. به حل جدول سودوکو، شطرنج، و سایر بازی های فکری بپردازید.

– اجتماعی باشید. با دوستان و فامیل ارتباط داشته باشید و در ورزش های دسته جمعی شرکت کنید.

بهستان دارو پیشنهاد می کند برای اطلاع بیشتر درباره دمانس، آلزایمر و نحوه مراقبت از این بیماران کتاب راهنمای مراقبین نوشته آقای مهدی صمدانی یا مقالات مختلف با این موضوع مندرج در وبسایت دردآشنا (از طریق لینک زیر) را مطالعه نمایید.

www.dardashna.ir

منبع: نویسنده مقاله آقای مهدی صمدانی نویسنده کتاب راهنمای مراقبین بیماران فرسایش مغز