زمان مناسب برای بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ چقدر است؟

بارداری مجدد پس از حاملگی پوچ

آیا بارداری مولار داشته‌اید؟ آیا نگران بارداری‌های بعدی خود هستید؟ اگر هر کدام از سوال‌های بالا را دارید؛ این مقاله را از دست ندهید! بارداری مولار که به آن حاملگی پوچ نیز می‌گویند؛ یک نوع تومور است که در ابتدای بارداری داخل رحم ایجاد می‌شود. در حاملگی پوچ یا بارداری مولار، جفت به‌درستی تشکیل نمی‌شود؛ در عوض به توده‌ای از کیست‌ها (کیسه‌های کوچک پر از مایع) تبدیل می‌شود و نمی‌تواند مانند یک بارداری سالم، غذا و اکسیژن را برای کودک تأمین کند.

بارداری مولار تقریباً همیشه با ازدست‌دادن “جفت” خاتمه می‌یابد. این نوع بارداری کمتر از یک درصد در جهان اتفاق می‌افتد و البته اکثر زنانی که حاملگی مولار دارند می‌توانند بعداً بارداری سالمی داشته باشند. 

در صورت عدم درمان، بارداری مولار می‌تواند خطرناک باشد. گاهی اوقات می‌تواند باعث ابتلا به یک نوع نادر سرطان شود.

حاملگی مولار نوعی بیماری تروفوبلاستیک حاملگی است که GTD نیز نامیده می‌شود. اگر بارداری مولار داشته‌اید، قبل از اقدام برای باردار شدن مجدد، با پزشک خود صحبت کنید. شاید بخواهید شش ماه تا یک سال صبر کنید. اما توجه داشته باشید که خطر بارداری مولار خیلی کمتر است.

 احتمال بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ چند درصد است؟

 اکثر زنانی که حاملگی مولار داشته‌اند، می‌توانند بعداً بارداری سالمی داشته باشند. خطر بارداری مولار دیگر تنها حدود ۱ تا ۲ نفر در ۱۰۰ زن است (۱ تا ۲ درصد). در صورت عدم درمان، حاملگی پوچ یا بارداری مولار می‌تواند برای زنان خطرناک باشد. همانطور که گفته شد گاهی اوقات می‌تواند باعث یک نوع نادر سرطان شود.

آیا در خطر بارداری مولار هستید؟

شما ممکن است بیش از سایر زنان در معرض بارداری مولار باشید اگر: 

  • کمتر از ۲۰ سال یا بیشتر از ۳۵ سال دارید. اگر سن شما بالای ۴۰ سال باشد این خطر بیشتر است
  • قبلاً حاملگی مولار داشته‌اید
  • شما دو یا چند سقط‌جنین داشته‌اید

بارداری مولار چگونه تشخیص داده می‌شود؟

دکتر زنان و زایمان شما از سونوگرافی برای تشخیص حاملگی پوچ کمک می‌گیرد. سونوگرافی از امواج صوتی و صفحه کامپیوتر برای نشان‌دادن تصویری از جنین در داخل رحم استفاده می‌کند. پزشک همچنین یک آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون بارداری به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (همچنین hCG) به شما می‌دهد. بارداری مولار می‌تواند باعث افزایش سطح hCG نسبت به یک بارداری سالم شود.

قرص دوفاستون در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

قرص دوفاستون برای درمان اختلالات مربوط به چرخه تولید مثل زنان، ناباروری، قاعدگی نامنظم و خونریزی رحم استفاده می‌شود. این قرص حاوی دیدروژسترون به‌عنوان یک ماده فعال است. این ماده یک‌شکل مصنوعی از هورمون زنانه پروژسترون است. 

بسیاری از افراد آزمایش‌ها و بررسی‌های خود را بسیار نگران‌کننده می‌دانند. بستری شدن در بیمارستان می‌تواند هر گونه اضطراب یا ناراحتی را در مورد بارداری مولار کاهش دهد.

برای بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ، درمان بارداری مولار به چه صورت انجام می‌شود؟

اگر سونوگرافی نشان داد که حاملگی مولار دارید، درمان برای برداشتن آن توصیه می‌شود. بارداری مولار معمولاً با یک روش ساده برای حذف رشد سلول‌ها از رحم قابل‌درمان است. اما سلول‌ها گاهی باقی می‌مانند و برای برداشتن آن‌ها به درمان بیشتری نیاز است. می‌توان از دو درمان اصلی استفاده کرد:

حذف به کمک مکش

حذف با ساکشن به این صورت است که سلول‌های غیرطبیعی با استفاده از یک لوله نازک که از طریق واژن به رحم منتقل می‌شود، مکیده می‌شوند. این معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

دارو

اگر رشد بیش از حد بزرگ باشد که نمی‌توان از مکش استفاده کرد و ممکن است دارویی برای خارج‌شدن آن از واژن به شما داده شود. 

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن رحم ممکن است گزینه‌ای باشد؛ البته اگر نمی‌خواهید در آینده فرزند بیشتری داشته باشید. اکثر زنان با ساکشن با موفقیت درمان می‌شوند و می‌توانند بعداً در همان روز به خانه بروند.

در چنین مواقعی مشاور در مورد مزایا و خطرات گزینه‌های مختلف با شما صحبت خواهد کرد تا کمکتان کند بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 بارداری مولار چگونه درمان می‌شود؟

اگر حاملگی مولار دارید،پزشک روشی به نام اتساع و کورتاژ (که D&C نیز نامیده می‌شود) را برای برداشتن بافت مولر (بافت تومور) از پوشش داخلی رحم انجام می‌دهد. پس از انجام عمل، پزشک مرتباً سطوح hCG را تا زمانی که طبیعی شوند، اندازه‌گیری می‌کند. 

ممکن است پزشک بخواهد سطح hCG را به مدت ۶ ماه تا ۱ سال بررسی کند تا مطمئن شود که هیچ بافت مولاری در رحم وجود ندارد. ممکن است دکتر زنان و زایمان توصیه کند که در این مدت باردار نشوید. باردار بودن سطح hCG را تغییر می‌دهد و تشخیص بافت مولار را دشوار می‌کند.

اگر پس از یک بافت مولر D&C هنوز در رحم رشد کند، می‌تواند باعث ایجاد شرایطی به نام GTD پایدار شود. از هر ۵ زن، ۱ نفر (۲۰ درصد)، معمولاً پس از بارداری مولار کامل، به این وضعیت مبتلا می‌شوند. GTD پایدار را می‌توان با هیسترکتومی یا شیمی‌درمانی درمان کرد. هیسترکتومی جراحی برای برداشتن رحم است. شیمی‌درمانی دارویی است که برای درمان سرطان استفاده می‌شود. در موارد نادر، ممکن است یک نوع سرطان‌زا GTD به نام کوریوکارسینوما داشته باشید. این بیماری با انواع مختلفی از داروهای سرطان درمان می‌شود.

اگر تعداد زیادی بافت مولار وجود داشته باشد و هرگز تصمیم به بارداری مجدد نداشته باشید، ممکن است هیسترکتومی را انتخاب کنید.