عفونت کلیه چیست و چه نشانه هایی دارد؟

عفونت کلیه

عفونت کلیه نوعی عفونت مجاری ادراری است که می‌تواند هر فرد در هر سنی را درگیر کند. این بیماری در زنان بسیار شایع است و می‌تواند مشکلات دیگری هم ایجاد کند. این نوع عفونت معمولا در لوله‌های دفع ادرار یا در مثانه ایجاد می‌شود و با سوزش و حتی درد همراه خواهد بود.

 در صورت مواجه با علائم عفونت ادراری باید فورا درمان را شروع کنید. این نوع بیماری ممکن است به یک کلیه یا هر دو سرایت کند و می‌تواند خطرناک باشد. برای آشنایی با عفونت کلیه، علائم و روش‌های درمان آن در ادامه با بهستان دارو همراه باشید.

به چه چیز عفونت کلیوی گفته می شود؟ 

عفونت کلیه یک نوع بیماری است که در مجاری ادراری (UTI) ایجاد می‌شود. این بیماری با درد و سوزش همراه است و می‌تواند برای فرد مبتلا بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری معمولا در ادامه عفونت مثانه (سیستیت) ایجاد می‌شود، اما می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

البته اکثر افرادی که به بیماری سیستیت مبتلا هستند دچار عفونت نمی‌شوند، اما گاهی اوقات ممکن است باکتری به یک یا هر دو کلیه برسد و آنها را آلوده کند. اگر این بیماری را به‌موقع درمان نکنید، ممکن است دچار عوارض بدتری شوید که با کلیه‌های شما آسیب جدی وارد می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب بزرگی پروستات را مطالعه کنید.

عفونت کلیه چه علائمی دارد؟ 

عفونت‌های کلیه علائمی دارند که در عرض چند ساعت بعد از ابتلا به این بیمار خودشان را نشان می‌دهند. این علائم می‌توانند باعث ناراحتی شما شوند؛ پس باید آنها را جدی بگیرید. در ادامه شایع‌تری علائم عفونت در کلیه را برای شما آورده‌ایم: 

  • تکرر ادرار
  • ادرار ناگهانی
  • درد یا سوزش هنگام ادرارکردن
  • بوی بد و رنگ کدر ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • تب
  • لرز
  • درد در قسمت پشت، پهلو یا کشاله ران
  • تهوع و استفراغ
  • درد شکم

علت عفونت کلیه چیست؟ 

عفونت کلیه معمولا زمانی فرد را درگیر می‌کند که باکتری‌ها به مجاری ادراری وارد می‌شوند. این باکتری اغلب از نوع E. coli است که وارد لوله خروج ادرار می‌شود و اگر به کلیه برسد عفونت ایجاد می‌کند.

 باکتری‌ها در ابتدا به سمت مثانه حرکت می‌کنند و باعث التهاب مثانه می‌شوند. در مرحله بعدی و درصورتی‌که نتوانید جلوی آنها را بگیرید به کلیه‌ها هم می‌رسند. جالب است بدانید که باکتری E. coli به طور طبیعی در روده انسان زندگی می‌کند و هیچ آسیبی هم به آن نمی‌زند، اما گاهی اوقات در حین رابطه جنسی یا دفع ممکن است به مجاری ادراری وارد شوند. از دیگر دلایل ابتلا به عفونت می‌توان به مشکلات کلیه مانند سنگ کلیه، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف اشاره کرد.

روش های پیشگیری از عفونت کلیه

شما می‌توانید با مراقبت و انجام یک سری کارها از عفونت مجاری ادراری و عفونت کلیه جلوگیری کنید. این اقدامات عبارت‌اند از:

  • آب و به‌طورکلی مایعات سالم زیاد بنوشید. این کار باعث دفع باکتری‌ها از بدن می‌شود.
  • هر زمانی که احساس ادرار داشتید ادرار کنید و آن را به تاخیر نیندازید.
  • بعد از رابطه جنسی حتما ادرار کنید. این کار باعث خروج باکتری‌ها از مجاری ادرار می‌شود و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد.
  • بعد از عمل دفع مدفوع حتما بهداشت را رعایت کنید و بدن را از سمت جلو به عقب بشویید. این کار به جلوگیری از گسترش باکتری‌ها به مجاری ادراری کمک می‌کند.
  • برای خوشبو کردن ناحیه تناسلی به‌هیچ‌عنوان از ادکلن یا اسپری و دئودورانت استفاده نکنید، زیرا خطر عفونت را افزایش می‌دهند. 

بهترین درمان عفونت کلیه چیست؟

به‌محض اینکه علائم عفونت در کلیه را مشاهده کردید حتما باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. پزشک در اولین قدم بعد از معاینه احتمالا برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که باید آن را به مدت حداقل دو هفته مصرف کنید. حتی اگر علائم شما از بین رفت باز هم باید داروها را تا پایان ادامه دهید. شما باید داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید و اصلا خوددرمانی انجام ندهید.

گاهی اوقات عفونت کلیه به دلیل مشکلات دیگری که در مجاری ادراری یا کلیه‌ها وجود دارد ایجاد می‌شود. د چنین شرایطی پزشک درمان‌هایی را برای رفع مشکلات دیگر شما تجویز می‌کند. مثلا در مواردی که بیمار سنگ کلیه دارد، باید آن را درمان کند تا عفونت هم درمان شود. در برخی موارد حتی ممکن است به جراحی نیاز باشد.

بهترین دارو برای عفونت های کلیه

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر به عفونت در کلیه یا مجاری ادراری مبتلا شوید باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. البته مصرف این داروها باید حتماً زیر نظر پزشک باشد.

آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین یا سفالکسین بهترین دارو برای درمان عفونت کلیه هستند، اما پزشک باتوجه‌به میزان عفونت، جنسیت و سن بیمار بهترین دارو را برای او تجویز می‌کند.

درمان خانگی برای عفونت‌های کلیه چیست؟

برای بهبودی و داشتن احساسی بهتر در برابر بیماری عفونت کلیه می‌توانید اقدامات زیر را در خانه انجام دهید: 

  • از کمپرس آب گرم بر روی شکم، کمر و پهلوی خود استفاده کنید.
  • از مسکن‌های مانند استامینوفن برای کاهش درد کمک بگیرید.
  • بدن خود را هیدراته نگه دارید. با نوشیدن آب و مایعات دیگر می‌توانید این کار را انجام دهید. البته بهتر است مصرف الکل و قهوه را قطع کنید.

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت کلیه کدام است؟

در بخش‌های قبلی گفتیم که بهترین روش درمان برای عفونت کلیه استفاده از آنتی‌بیوتیک است. این داروها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و باعث بهبود وضعیت کلیه‌ها شوند. بهترین آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک معمولاً برای درمان این بیماری تجویز می‌کند شامل موارد زیر هستند:

  • تری متوپریم – سولفامتوکسازول
  • آموکسی‌سیلین یا آگمنتین
  • سفتریاکسون یا سفالکسین
  • سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین

سوالات متداول 

برای عفونت‌های کلیه چی بخوریم؟

بهترین خوردنی برای درمان عفونت آب است. در کنار آن می‌توانید از آب کرن بری، آب جعفری، ویتامین C، سیب و آب سیب، نمک اسپوم و… استفاده کنید.  

آیا عفونت‌های کلیوی خطرناک هستند؟ 

این بیماری گاهی اوقات منجر به پیوند سپسیس می‌شود که خیلی خطرناک است و منجر به تب، لرز، سختی تنفس، افزایش ضربان قلب، بثورات پوستی و گیجی می‌شود. این بیماری در صورت ادامه‌داشتن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب جدی وارد کند.

درمان عفونت‌های کلیه‌ها چقدر طول می‌کشد؟ 

اکثر افراد در عرض دو هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما گاهی اوقات درمان این بیماری ممکن است چند هفته هم طول بکشد. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال و افرادی که بیماری‌های دیگر دارند دیرتر درمان می‌شود.

ارتباط پروستات و عفونت کلیوی چیست؟ 

پروستات در برخی موارد می‌تواند منجر به این بیماری شود، زیرا در دفع ادرار اختلال ایجاد می‌کنند. 

چه میوه‌ای برای عفونت کلیوی خوب است؟ 

کرن بری و سیب بهترین میوه‌ها برای کمک به درمان عفونت هستند. 

علائم این عفونت در زنان چیست؟

سوزش ادرار، وجود خون در ادرار و درد کمر و شکم بیشترین علائم عفونت در کلیه در زنان هستند.