کم خوابی با فشار خون بالا در ارتباط است.

طبق مطالعه ای که در جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، کم خوابیو خواب کمتر از هفت ساعت با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در طول زمان مرتبط است.

به گفته محققان، در حالی که ارتباط بین الگوهای خواب و فشار خون بالا گزارش شده است، طبق مطالعات انجام شده، شواهد در مورد ماهیت این رابطه متناقض است.

این مطالعه داده‌های حاصل از ۱۶ بررسی انجام شده بین ژانویه ۲۰۰۰ تا می ۲۰۲۳ را جمع‌آوری و کنار هم قرار داده است تا میزان بروز فشار خون را در یک جامعه ۱,۰۴۴,۰۳۵ نفری از شش کشور که سابقه قبلی فشار خون بالا طی یک پیگیری متوسط ​​پنج ساله نداشته‌اند را ارزیابی ‌کند. ( مدت Follow-up در این مطالعات بین ۲.۴ تا ۱۸ سال بوده است). پس از تطبیق ویژگی‌های دموگرافیک و ریسک فاکتورهای قلبی عروقی، از جمله سن، جنس، تحصیلات، BMI، فشار خون، وضعیت سیگار کشیدن و غیره خواب کوتاه مدت به طور قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط بود. علاوه بر این، مشخص شد که این خطر برای کسانی که کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، شدیدتر است.

دکتر کاوه حسینی، متخصص قلب و عروق، استادیار مرکز قلب تهران و محقق اصلی این مطالعه در این باره می‌گوید: «بر اساس به روزترین داده‌ها، هر چه کمتر بخوابید – یعنی کمتر از هفت ساعت در روز – احتمال ابتلا به فشار خون بالا در آینده بیشتر می شود.»

دکتر حسینی در این مطالعه افزود: «ما شاهد وجود یک ارتباط بین مدت زمان خواب طولانی‌تر و بروز بیشتر فشار خون بالا نیز بودیم، اما از نظر آماری معنی‌دار نبود. داشتن خواب هفت تا هشت ساعته، همانطور که متخصصان خواب توصیه می‌کنند، می‌تواند برای قلب شما بهترین مدت خواب باشد.»

این مطالعه نشان داد که خواب کمتر از ۷ ساعت با افزایش ۷ درصدی خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط است به طوری که این خطر زمانی که مدت خواب کمتر از ۵ ساعت گزارش شده بود به ۱۱ درصد افزایش یافته بود. لازم به یادآوری است که ریسک فاکتورهای دیگر فشارخون، مثل بیماری دیابت و کشیدن سیگار خطر ابتلا به فشار خون را حداقل ۲۰ درصد افزایش می‌دهند.

در ادامه مقاله آمده است که به عنوان مثال سبک زندگی افراد یا شرایط زندگی آن‌ها مانند پرخوری، مصرف الکل، کار کردن در شیفت شب، مصرف برخی داروها، اضطراب، افسردگی، آپنه خواب یا سایر اختلالات دیگر مربوط به خواب ممکن است عواملی باشند که منجر به کمبود خواب شوند.

این مساله برای محققین تعجب‌آور بود که با توجه به اینکه الگوهای خواب با افزایش سن تغییر می‌کنند، هیچ تفاوتی بر اساس سن در ارتباط با مدت زمان خواب فرد و ابتلا به فشار خون بالا وجود ندارد.

سن شرکت کنندگان این مطالعه از ۳۵.۴ سال تا ۶۰.۹ سال و بیش از نیمی (۶۱%) زن بودند.

در مقایسه با مردان، زنانی که کم خوابی داشتند، ۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا بودند. بنابراین به نظر می‌رسد کم خوابی در زنان خطرناک‌تر است.
این تفاوت به دست آمده بین زنان و مردان از نظر آماری معنادار است و باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد. آنچه ما می‌بینیم این است که کمبود الگوهای خواب خوب ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد و به دنبال ایجاد فشارخون بالا زمینه برای بیماری‌های قلبی و سکته ایجاد می‌شود.

برای افراد مهم است که با پزشک خود در مورد الگوهای خواب خود صحبت کنند، به خصوص اگر خواب آن‌ها مختل شده است که ممکن است به دلیل آپنه انسدادی خواب باشد.

آپنه خواب با نرخ بالای فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری عروق کرونر مرتبط است.

این مطالعه دارای چندین محدودیت بود، از جمله اینکه مدت خواب بر اساس پرسشنامه‌هایی که خود شرکت‌کنندگان پر کرده بودند گزارش شده بود، بنابراین تغییرات در زمان مدت خواب در طول دوره Follow-up ارزیابی نشده بود.

علاوه بر این، تغییراتی در نحوه تعریف مدت کوتاه خواب بین مطالعات (کمتر از پنج یا شش ساعت) وجود داشت.

دکتر حسینی گفت: برای ارزیابی ارتباط بین مدت زمان خواب و فشار خون بالا باید مطالعات بیشتری با استفاده از روش‌های دقیق‌تر برای ارزیابی دقیق‌تر کیفیت خواب، صورت بگیرد.

Reference:

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/03/240327124753.htm