چه زمانی برای تزریق واکسن آنفولانزا مناسب‌تر است؟

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا

هوا در حال سردتر شدن است، مدرسه دوباره شروع می‌شود و ویروس‌های تنفسی فصلی تکثیر شده‌اند. اگرچه هنوز فصل آنفولانزا در ایالات متحده شروع نشده است، کارشناسان در حال حاضر اخباری را در مورد بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا منتشر می‌کنند.

آنفولانزا یک بیماری تنفسی شایع و بسیار مسری است که توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود. در ایالات متحده، فصل آنفولانزا معمولاً در ماه‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد، زمانی که ویروس‌های آنفولانزا که می‌توانند در تمام سال منتشر شوند، در سطوح بسیار بالاتری در گردش هستند.

زمان و طول فصل آنفولانزا از سالی به سال دیگر متفاوت است، اما فعالیت آنفولانزا معمولاً در ماه مهر شروع به افزایش می‌کند و بین آذر و بهمن به اوج خود می‌رسد. زمان درست در پایان شهریور و تا ماه مهر (برای بیشتر مردم) است. دریافت واکسن آنفولانزا در این زمان اجازه می‌دهد تا محافظت قبل از افزایش فعالیت آنفولانزا ایجاد شود و این محافظت در طول زمستان ادامه خواهد داشت.

واکسن آنفولانزا سریع اثر نمی‌کند، زیرا زمان می‌برد تا بدن آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که به مبارزه با ویروس کمک می‌کنند. معمولا هفت روز تا ۱۰ روز طول می‌کشد، و در برخی افراد تا دو هفته پس از تزریق (برای محافظت) طول می‌کشد.

بهترین زمان تزریق واکسن آنفولانزا در بارداری

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در پاییز است، قبل از شروع آنفولانزا.

اگر این زمان را فراموش کرده‌اید، می‌توانید در اواخر زمستان واکسن بزنید، هرچند بهتر است زودتر آن را دریافت کنید.

اگر متوجه شدید که در اواخر فصل آنفولانزا باردار شده‌اید، نگران نباشید، اگر قبلاً آن را تزریق نکرده‌اید، می‌توانید واکسن را تزریق کنید.

مزایا و معایب واکسن آنفولانزا

در این بخش به بررسی مزایا و معایب واکسن آنفولانزا می‌پردازیم. به طور کلی مزایا و معایب واکسن آنفولانزا عبارت‌اند از:

مزایا

مزایای واکسن آنفولانزا فراتر از سلامت شخصی است و آن را به یک انتخاب کلیدی برای افراد و جوامع آنها تبدیل می‌کند. دریافت واکسن آنفولانزا برای محافظت از سلامت شما با کاهش خطر ابتلا به ویروس آنفولانزا مهم است. بااین‌حال، اهمیت آن فراتر می‌رود. همچنین ممکن است به افراد اطراف شما کمک کند، به‌ویژه آنهایی که مستعد ابتلا به عوارض شدید آنفولانزا هستند. در زیر به برخی از مزایای تزریق واکسن آنفولانزا اشاره شده است: 

بیشتر بخوانید: چه کسانی باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند؟

پیشگیری از آنفولانزا

واکسن آنفولانزا به طور قابل‌توجهی پیشگیری از آنفولانزا را افزایش می‌دهد، به‌طوری‌که CDC در صورت تطبیق با انواع رایج ویروس، کارایی ۴۰ تا ۶۰ درصد را گزارش می‌دهد. این واکسن مکانیسم‌های دفاعی بدن را با معرفی پروتئین‌های آنفولانزا تقویت می‌کند و باعث تولید آنتی‌بادی‌های آنفولانزا می‌شود. این آنتی‌بادی‌های هوشیار با نگهبانی در طول فصل آنفولانزا، پیشگیری قوی از آنفولانزا را فراهم می‌کنند و خطر عفونت و عوارض احتمالی آن را کاهش می‌دهند.

آنفولانزا با شدت کمتر

آیا واکسن آنفولانزا از شدت آن می‌کاهد؟ بله. در حالی که ایمنی کامل را تضمین نمی‌کند، تأثیر آنفولانزا را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. پس از واکسیناسیون، سیستم ایمنی در تشخیص سریع و مقابله با ویروس ماهرتر می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۳ در واکسن منتشر شد نشان داد که بزرگسالان واکسینه شده تب‌های شدید کمتری را تجربه می‌کنند و علی‌رغم گزارش دردهای عضلانی بیشتر، علائمی مانند خستگی، سرگیجه و تنگی نفس ۱ تا ۲ روز سریع‌تر از افراد واکسینه نشده برطرف می‌شوند. علاوه بر این، طبق گزارش CDC، واکسیناسیون خطر مرگ ناشی از آنفولانزا را ۵۲ تا ۷۹ درصد در مقایسه با افراد واکسینه نشده کاهش داد.

خطر کمتر عوارض

واکسن آنفولانزا در کاهش خطر عوارض مرتبط با آنفولانزا پیشرو است. در حالی که اکثر موارد آنفولانزا خفیف هستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند، برخی از آن‌ها می‌توانند به مشکلات شدیدی مانند ذات‌الریه تبدیل شوند و نیاز به بستری‌شدن در بیمارستان را داشته باشند.

نرخ بستری‌شدن در بیمارستان آنفولانزا می‌تواند متفاوت باشد اما بسته به‌شدت فصل آنفولانزا از ۱۴۰۰۰۰ تا ۷۱۰۰۰۰ سالانه متغیر است. واکسن آنفولانزا با تقویت کارایی سیستم ایمنی در شناسایی و مبارزه با ویروس، احتمال بستری‌شدن در بیمارستان را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در فصل آنفولانزای ۱۳۹۸-۱۳۹۹ واکسیناسیون آنفولانزا از ۲۲۰۰۰ بستری‌شدن در بیمارستان جلوگیری کرد، از جمله کاهش قابل‌توجه بیماری‌ها و ویزیت‌های پزشکی، به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر مانند بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افراد باردار، کودکان نوپا زیر ۲ سال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن مانند آسم. یا دیابت، همان‌طور که توسط CDC مشخص شده است.

معایب

عوارض جانبی که باید دراسرع‌وقت به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود گزارش دهید: 

واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب‌ها یا زبان

عوارض جانبی که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند (در صورت ادامه یا آزاردهنده بودن به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود گزارش دهید):

  1. تب
  2. سردرد
  3. درد و درد عضلانی
  4. درد، حساسیت، قرمزی یا تورم در محل تزریق
  5. خستگی

این فهرست ممکن است همه اثرات جانبی را مشخص نکند. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. 

چرا باید واکسن آنفولانزا را هر سال تزریق کنیم؟ 

FDA نقش کلیدی در اطمینان از اینکه واکسن‌های ایمن و مؤثر آنفولانزا در هر فصل آنفولانزا در دسترس است، ایفا می‌کند. واکسن آنفولانزا توسط FDA برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا ناشی از چهار نوع مختلف ویروس آنفلوانزا تأیید شده است.

این واکسن معمولاً هر سال تغییر می‌کند و حاوی چهار نوع ویروس آنفولانزا است که انتظار می‌رود در طول فصل آنفولانزای آینده در ایالات متحده در گردش باشند و باعث بیماری شوند. اثربخشی واکسن‌های آنفلوانزا بسته به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت گیرنده، انواع ویروس‌های آنفلوانزا در گردش و میزان شباهت بین ویروس‌های در گردش و ویروس‌های موجود در واکسن متفاوت است.

واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی شما را تحریک می‌کند تا آنتی‌بادی‌هایی را برای محافظت در برابر بیماری آنفولانزا تولید کند – این واکسن شما را مبتلا به آنفولانزا نمی‌کند. ممکن است حدود دو هفته پس از واکسیناسیون طول بکشد تا آنتی‌بادی‌ها در بدن ایجاد شوند که دلیل مهمی برای دریافت زودهنگام واکسن آنفولانزا، قبل از شروع فعالیت آنفولانزا است.

وظیفه تولید واکسن جدید برای فصل بعدی آنفولانزا قبل از پایان فصل جاری آغاز می‌شود. برای FDA، این یک ابتکار در تمام طول سال است.

دلایل مختلفی وجود دارد که باید هر سال یک واکسن جدید آنفولانزا ساخته شود. ویروس‌های آنفولانزا می‌توانند سال‌به‌سال تغییر کنند، بنابراین واکسن برای محافظت در برابر گونه‌های ویروس آنفولانزا که انتظار می‌رود در ایالات متحده در گردش باشند، به‌روزرسانی می‌شود و ممکن است برای جلوگیری از بیماری آنفولانزا در فصل آنفولانزای سال آینده بسیار کم باشد.