چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟ + همه چیز در مورد واکسن آنفولانزا

همه افراد از سنین ۶ ماه و بالاتر، به‌استثنای موارد نادر، باید در هر فصل واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. واکسن‌های مختلف برای گروه‌های سنی مختلف تأیید شده است. بعضی از افراد (افراد باردار و افرادی که دارای برخی بیماری‌های مزمن هستند) نباید برخی از واکسن‌های آنفولانزا را دریافت کنند. دیگر افراد باید واکسن را متناسب با سن و وضعیت سلامتی خود بزنند. برای افراد کمتر از ۶۵ سال، هیچ واکسنی بر واکسن دیگر ارجحیت ندارد.

این مقاله شامل اطلاعاتی در مورد افرادی است که باید واکسن آنفولانزا دریافت و چه کسانی باید قبل از واکسیناسیون با یک پزشک صحبت کنند. اگر سوالی در مورد اینکه کدام واکسن برای شما و خانواده‌تان بهتر است دارید؛ این مقاله را از دست ندهید.

واکسن آنفولانزا برای کودکان چگونه است؟

برای کودکان ۶ ماهه و بزرگ‌تر توصیه می‌شود که سالانه واکسن آنفولانزا را دریافت کنند. کودکان کمتر از ۵ سال -به‌ویژه آن‌هایی که کمتر از ۲ سال دارند- در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عوارض جدی مرتبط با آنفولانزا هستند. تزریق واکسن بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است. این واکسن همچنین می‌تواند باعث کاهش شیوع آنفولانزا به دیگران شود.

کودکان می‌توانند به‌محض در دسترس قرار گرفتن واکسن، واکسینه شوند. کودکان ۶ ماهه تا ۸ ساله دریافت‌کننده اولین واکسن آنفلوانزا که قبلا مجموعا دو دوز یا بیشتر دریافت نکرده‌اند یا سابقه واکسیناسیون آنفلوانزای آن‌ها نامشخص است، نیاز به دو دوز دارند. برای این کودکان توصیه می‌شود که اولین دوز را به‌محض دردسترس‌بودن واکسن دریافت کنند، زیرا دومی باید حداقل چهار هفته پس از واکسن اول تزریق شود.

چرا باید واکسن آنفولانزا بخریم؟

واکسن آنفولانزا بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس است. جدا از کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا، دلایل دیگری نیز وجود دارد که ارزش تزریق واکسن را دارد. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  • هنگامی که آنفولانزا گرفتید، اگر واکسن زده باشید، علائم شما ممکن است خفیف‌تر باشد.
  • با محافظت از خود، از سایر افرادی که آسیب‌پذیرتر هستند نیز محافظت می‌کنید.

قیمت این واکسن چقدر است؟

در زمان نوشتن این مطلب، واکسن آنفلوانزای خارجی با هزینه ۲۹۶ هزار تومان و نمونه‌های تولید داخلی با هزینه ۲۶۳ هزار تومان، جهت توزیع در تمام نقاط کشور در دسترس مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

چه کسانی باید واکسن را تزریق کنند؟

معمولا برای افرادی که به تزریق یک دوز واکسن نیاز دارند توصیه می‌شود در اواسط شهریور یا ابتدای مهر ماه این تزریق را انجام دهند. در حالت ایده‌آل، همه باید تا پایان شهریور ماه واکسینه شوند. ملاحظات در مورد زمان واکسیناسیون برای گروه‌های خاصی از افراد عبارت‌اند از:

اکثر بزرگسالان، به‌ویژه افراد ۶۵ سال و بالاتر، و افراد باردار در سه‌ماهه اول یا دوم معمولاً نباید زودتر واکسینه شوند زیرا ممکن است محافظت در طول زمان کاهش یابد. بااین‌حال، واکسیناسیون زودهنگام برای هر فردی که قادر به بازگشت در زمان بعدی برای واکسینه شدن نیست، می‌تواند در نظر گرفته شود.

برخی از کودکان به دو دوز واکسن نیاز دارند. این نکته برای آن دسته از کودکان توصیه می‌شود که اولین دوز را به‌محض دردسترس‌بودن واکسن دریافت کنند، زیرا دوز دوم باید حداقل چهار هفته پس از واکسن اول تزریق شود. واکسیناسیون در ماه‌های مرداد و شهریور نیز می‌تواند برای کودکانی که تنها به یک دوز نیاز دارند مناسب باشد.

واکسیناسیون در ماه‌ شهریور همچنین می‌تواند برای افرادی که در سه‌ماهه سوم بارداری خود هستند در نظر گرفته شود، زیرا این کار می‌تواند به محافظت از نوزادان آن‌ها در چند ماه اول پس از تولد (زمانی که برای واکسینه شدن خیلی کوچک هستند) کمک کند.

سؤالات متداول

چرا هر سال به واکسن آنفولانزا نیاز دارم؟

ما باید هر سال واکسن را دریافت کنیم؛ زیرا ویروس آنفولانزا دائماً در حال تغییر است؛ بنابراین، گونه‌های آنفولانزا در این واکسن هر سال توسط سازمان بهداشت جهانی به‌روزرسانی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که شامل انواع غیرفعال ویروس‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود در حال به‌وجود آمدن هستند. متأسفانه، ما هنوز یک واکسن جهانی آنفولانزا نداریم که از ما در برابر انواع آنفولانزا برای همیشه محافظت کند. دانشمندان در حال کار روی یک واکسن هستند، اما تا آن زمان، ما باید هر سال یک واکسن دریافت کنیم. 

آیا واکسن آنفولانزا از بین می‌رود؟

بله، اثر این واکسن در حدود شش ماه از بین می‌رود. این واکسن محافظت طولانی‌ مدت ایجاد نمی‌کند که این دلیل دیگری است که ما باید هر سال یک واکسن بزنیم.

چه زمانی باید واکسن آنفولانزا بزنم؟

ما معمولاً پیشنهاد می‌کنیم واکسن را در اوایل پاییز، قبل از اینکه ویروس در جامعه شروع به گردش کند، دریافت کنید. حدود دو هفته طول می‌کشد تا پس از واکسیناسیون کاملاً محافظت شود. ما نمی‌دانیم که آنفلوانزا در سال جاری چه زمانی به اوج خود می‌رسد و همچنین نمی‌دانیم که COVID-19 چه تأثیری بر روند آنفولانزا خواهد داشت. با این وجود، دریافت واکسن برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا مهم است.