ویروس آنفولانزا چیست و چه تفاوتی با سرماخوردگی دارد؟

ویروس آنفولانزا

مطمئنا تابه‌حال درباره بیماری آنفولانزا چیزهایی شنیده‌اید. شاید هم شما یا یکی از نزدیکانتان به این ویروس مبتلا شده باشید. این ویروس علائمی شبیه به آنفولانزا دارد و در برخی موارد شدیدتر هم می‌شود.

برای پیشگیری از این ویروس یک سری نکات وجود دارد. در صورت ابتلا به این بیماری هم می‌توانید اقدامات درمانی موثری را در خانه انجام دهید، اما از همه مهم‌تر تشخیص درست بیماری و سپس رعایت نکات بهداشتی است تا از انتقال ویروس به سایر افراد خانواده جلوگیری کنید. یکی از روش‌های درمان و پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تزریق واکسن آنفولانزا است. در این مقاله از بهستان دارو در مورد این ویروس، علائم، روش‌های پیشگیری و درمانی موثر و… با شما صحبت خواهیم کرد.

بیماری آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یا فلو (Influenza یا Flu) یک بیماری تنفسی واگیردار است که ویروس‌های آنفولانزا آن را ایجاد می‌کنند. این بیماری بیشتر روی بینی، گلو و گاهی اوقات ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و آنها را درگیر می‌کند.

آنفولانزا می‌تواند خفیف یا شدید باشد و حتی در برخی موارد به مرگ منجر شود. برای اینکه از ابتلا به این بیماری در امان بمانید، باید نکات بهداشتی را رعایت کنید. در ادامه شما را با علائم این بیماری آشنا می‌کنیم تا در صورت ابتلا، به‌موقع برای درمان اقدام کنید.

علائم ویروس آنفولانزا

آنفولانزا معمولا در ابتدا با علائمی شبیه به سرماخوردگی؛ مانند آبریزش بینی، عطسه و گلودرد آغاز می‌شود، اما در ادامه علائم دیگری هم از خود نشان می‌دهد. درحالی‌که سرماخوردگی احساس خوشایندی نیست، آنفولانزا احساس بدتری را در شما ایجاد می‌کند. اصلی‌ترین علائم آنفولانزا شامل تب، لرز، بدن‌درد و تعریق زیادی است؛ اما نشانه‌های دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • سردرد
  • سرفه خشک و مکرر
  • نفس تنگی
  • خستگی و ضعف
  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • درد چشم
  • استفراغ و اسهال (بیشتر در کودکان)

پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر علائم بیماری، مطلب ویروس سرماخوردگی چیست را حتما مطالعه کنید.

نحوه انتقال ویروس آنفولانزا

وقتی فردی به آنفولانزا مبتلا می‌شود، باید نکات بهداشتی را رعایت کند. سرفه و عطسه قطرات آب دهان فرد آلوده را در هوا پخش می‌کنند و ممکن است افراد سالم در معرض این ذرات قرار بگیرند.

همچنین افراد سالم ممکن است به سطوح آلوده به ویروس دست بزنند و سپس دهان، بینی یا چشم‌های خود را لمس کنند. به‌این‌ترتیب ویروس پخش می‌شود و افراد سالم را نیز درگیر می‌کند؛ پس افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند، باید حتما از دیگران فاصله بگیرند و هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانند.

علت ابتلا به ویروس آنفولانزا چیست؟

بیماری آنفولانزا توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود. این ویروس‌ها از طریق آب دهان و بینی افرادی که به ویروس مبتلا هستند در هوا یا سطوح پخش می‌شود و افراد سالم را در معرض بیماری قرار می‌دهد.

افراد مبتلا به این ویروس معمولا از یک روز قبل از ابتلا تا ۵ الی ۷ روز پس از ابتلا حامل ویروس هستند و می‌توانند آن را پخش کنند. کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند هم می‌توانند برای مدت بیشتری حامل این ویروس باشند.

ویروس‌های آنفولانزا همیشه در حال تغییر هستند و گونه‌های جدید آن‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است. اگر قبلا آنفولانزا گرفته باشید، آنتی‌بادی‌های آن در بدن شما وجود دارد، اما فقط در مقابل همان سویه از آنفولانزا ایمن خواهید بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا موارد خفیف ابتلا به آنفولانزا را می‌توان در خانه درمان کرد، اما اگر علائم این بیماری شدید شوند و در معرض خطر قرار داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا لازم هستند، می‌توانند طول دوره بیماری را کاهش دهند و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنند.

اگر علائم شدیدی دارید، باید فورا به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. این علائم در بزرگسالان شامل موارد زیر است:

  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه مداوم
  • تشنج
  • بدتر شدن شرایط بیمار
  • ضعف شدید یا درد عضلانی
  • خاکستری یا آبی شدن لب‌ها و ناخن‌ها در کودکان
  • کم‌آب‌شدن بدن در کودکان (ادرار خیلی زرد)

چه عواملی خطر ابتلا به آنفولانزا را افزایش می‌ دهد؟

برخی از عوامل باعث تشدید علائم آنفولانزا می‌شوند یا اینکه درصد ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند. این عوامل را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • سن

عامل اول مربوط به سن است. آنفولانزا در کودکان زیر ۱۲ ماه و افراد بالای ۶۵ سال خطرات بیشتری دارد.

  • شرایط زندگی یا کار

 افرادی که در کنار افراد مبتلا به آنفولانزا زندگی می‌کنند، افرادی که پرستار هستند یا در مراکز نگهداری از سالمندان فعالیت می‌کنند هم ممکن است در معرض این بیماری قرار داشته باشند.

  • سیستم ایمنی ضعیف و استفاده از داروهای مختلف

 افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا از داروهای مسکن و استروئیدها استفاده می‌کنند، افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند و افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرطان یا ایدز مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری از آنفولانزا قرار دارند.

  • بیماری‌های مزمن

 ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند آسم و سایر بیماری‌های ریوی، دیابت، بیماری قلبی، بیماری‌های سیستم عصبی، سابقه سکته مغزی، اختلالات متابولیک، مشکلات تنفسی، بیماری‌های کلیوی، کبدی یا خونی ممکن است سریع‌تر به ویروس آنفولانزا آلوده شوند.

  • نژاد یا قومیت

 افراد سرخ‌پوست و سیاه‌پوست به‌طورکلی در معرض خطر بیشتری در مورد بیماری آنفولانزا قرار دارند.

  • استفاده از آسپرین در سنین زیر ۲۰ سال

 افرادی که کمتر از ۲۰ سال سن دارند و آسپرین مصرف می‌کنند، درصورتی‌که به آنفولانزا مبتلا شوند ممکن است در معرض خطر ابتلا به سندرم ری یا مسمومیت کبدی (Reye’s syndrome) قرار بگیرند.

  • بارداری

احتمال ابتلای افراد باردار به ویروس آنفولانزا، آن هم در سه‌ماهه دوم و سوم بارداری بیشتر است. این خطر تا دو هفته پس از تولد نوزاد نیز ادامه دارد؛ پس مادران باردار و شیرده باید خیلی مراقب خود و نوزادشان باشند.

  • چاقی

 افرادی که شاخص توده بدنی (BMI) آنها ۴۰ یا بالاتر باشد، احتمالا در هنگام ابتلا به آنفولانزا عوارض شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) توصیه می‌کند که همه افراد بالای ۶ ماه، هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنند. این واکسن خطر ابتلا به آنفولانزا را کاهش می‌دهد. همچنین در صورت ابتلا به این ویروس، نوع خفیف آن را می‌گیرید و از خطرات جدی مانند مرگ هم نجات پیدا می‌کنید.

واکسن‌های آنفولانزای فصلی بدن شما را نسبت به چهار ویروس آنفولانزا که احتمالا شایع‌ترین آنها هستند، ایمن می‌کند. واکسن به دو صورت تزریقی و اسپری وجود دارد. نوع اسپری برای افراد ۲ الی ۴۹ سال مناسب است، اما افراد با سنین بالاتر حتما باید واکسن را تزریق کنند. از دیگر روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه 
  • ضد عفونی کردن دست‌ها با الکل
  • دست نزدن به صورت، دهان، بینی و چشم‌ها
  • پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه
  • تمیز و ضدعفونی کردن سطوح مختلف در خانه و محل کار
  • نرفتن به مکان‌های شلوغ یا استفاده از ماسک در فصول اوج ویروس
  • دور ماندن از افراد بیمار

عوارض بیماری آنفولانزا

آنفولانزا برای افراد جوان و سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما کودکان و بزرگسالان بالای ۶۵ سال ممکن است بعد از ابتلا به این ویروس با مشکلات و بیماری‌های زیر مواجه شوند:

  • ذات الریه
  • برونشیت
  • عود کردن آسم
  • مشکلات قلبی
  • عفونت گوش
  • سندرم دیسترس تنفسی حاد (تجمع مایع در کیسه‌های هوایی انعطاف‌پذیر و کوچک ریه‌ها)
  • پنومونی (التهاب ریه یا همان سینه پهلو)

تشخیص بیماری آنفولانزا

اگر زمانی که به ویروس آنفولانزا مبتلا شدید، این ویروس شایع باشد، نیازی به انجام آزمایش نیست و پزشک باتوجه‌به علائم این بیماری را تشخیص می‌دهد. اگر ویروس شایع نباشد، احتمالا پزشک آزمایش‌هایی را برای تشخیص درست بیماری شما تجویز می‌کند.

 آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) که احتمالا در دوران همه‌گیری کرونا نام آن را شنیده‌اید، یکی از آزمایش‌های تنفسی است که می‌تواند ویروس آنفولانزا را تشخیص دهد.

سریع ترین راه درمان آنفولانزا

در شرایطی که بیماری خیلی شدید باشد و عفونت داشته باشید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در این شرایط پزشک داروهای ضد ویروس را برای شما تجویز می‌کند.

داروهایی مانند اوسلتامیویر (تامی فلو)، بالوکساویر (Xofluza) و زانامیویر (Relenza) از جمله داروهایی هستند که در درمان آنفولانزا تاثیر دارند، اما شما نمی‌توانید سرخود از آنها استفاده کنید.

اسلتامیویر و بالوکساویر داروهای خوراکی هستند، اما زانامیویر یک پودر استنشاقی است که باید آن را از راه بینی به داخل ریه‌ها برسانید. افرادی که به مشکلات مزمن تنفسی مانند آسم و بیماری‌های ریوی مبتلا هستند، نباید از این دارو استفاده کنند.

از عوارض جانبی داروهای ضد ویروسی می‌توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. اگر این داروها را همراه با غذا مصرف کنید، عوارض آنها کمتر می‌شود.

بهترین درمان برای بیماری آنفولانزا چیست؟

از نظر متخصصان هم بهترین راه درمان آنفولانزا در شرایط خفیف این است که در خانه بمانید و استراحت کنید. این کار هم از انتقال ویروس جلوگیری می‌کند و هم به بدن شما اجازه می‌دهد راحت‌تر با ویروس‌ها مبارزه کند. 

شما باید از دیگران دور باشید تا ویروس را به آنها انتقال ندهید. این کار هم حال خودتان را بهتر می‌کند و هم اجازه نمی‌دهد که ویروس گسترش پیدا کند و در واقع بهترین راه درمان آنفولانزا در ابعاد گسترده است. 

درمان خانگی بیماری آنفولانزا

بخش زیادی از درمان آنفولانزا به استراحت و نوشیدن مایعات فراوان بستگی دارد. اگر بیماری شما خیلی شدید نباشد، با استراحت‌کردن و نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی، آب و دم‌نوش حالتان بهتر خواهد شد.

نوشیدن آب و مایعات کافی، استفاده از دمنوش‌های ض دویروس مانند پونه و آویشن و استفاده از مسکن‌هایی مانند استامینوفن برای کاهش درد، بهترین راه درمان برای این بیماری در خانه هستند.

نتیجه گیری

ویروس آنفولانزا به‌اندازه کرونا خطرناک نیست، اما عوارض مخصوص به خود را دارد. این بیماری توسط ویروس‌های آنفولانزا منتقل می‌شود و در کودکان و افرادی بالای ۶۵ سال خطر بیشتری دارد. برای درمان این بیماری در شرایط خفیف می‌توانید در خانه بمانید و مایعات فراوان استفاده کنید. در شرایط وخیم‌تر باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا به شما دارو بدهد.

سوالات متداول

ویروس آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا یک ویروس تنفسی است که معمولا بینی، گلو و ریه‌ها را درگیر می‌کند.

چگونه از ابتلا به ویروس آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از ابتدا به آنفولانزا باید دست‌های خود را به‌صورت منظم بشویید، از افراد بیمار دوری کنید، دست‌های آلوده خود را به دهان، بینی و چشم‌ها نزنید و مهم‌تر از همه، هر سال واکسن آنفولانزا تزریق کنید. 

علائم بیماری آنفولانزا چیست؟

گلودرد، تب، لرز، بدن درد، تنگی نفس و اسهال و استفراغ در کودکان از نشانه‌های این بیماری هستند. 

راه درمان آنفولانزا چیست؟

برای درمان آنفولانزا می‌توانید در خانه بمانید، استراحت کنید و مایعات فراوان بنوشید. اگر حالتان بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.