انواع مختلف ژنوتیپ های ویروس hpv کدام‌ها هستند؟

ژنوتیپ های ویروس hpv

ژنوتیپ های ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی تقریبا به‌عنوان عامل همه سرطان‌های دهانه رحم شناسایی شده‌‌اند. بین دوازده تا چهارده نوع اچ پی وی، انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، به‌عنوان عاملی برای سرطان دهانه رحم شناخته می‌شوند(HRHPV)، اما حتی در ژنوتیپ‌های متفاوت این ویروس هم، میزان خطر متفاوت است.

دو ژنوتیپ، HPV16 و HPV18، از لحاظ احتمال سرطانی شدن، بیشتر از بقیه انواع آن‌ها مرتبط شناسایی شده‌اند. HPV16 حدود ۵۰-۶۰ درصد از سرطان دهانه رحم را ایجاد می‌کند و HPV18 باعث حدود ۱۰-۱۵ درصد آن می‌شود. بسیاری از سنجش‌های غربالگری، HPV16 و HPV18 را با سایر انواع پرخطر به‌صورت جداگانه، به‌صورت یک مجموعه یا گروه‌های مختلف شناسایی می‌کنند. معمولا برای مدیریت این دو ژنوتیپ‌، از سیاسی‌های مختلفی مانند کولپوسکوپی استفاده می‌شود. بااین‌حال، HPV16 با طیف متفاوتی از بیماری نسبت به HPV18 همراه است و این نکته حتما باید در درمان‌های پیشگیری در نظر گرفته شود.

 در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع مختلف ژنوتوپ‌های ویروس hpv آشنا کنیم. همچنین به موضوعاتی مانند درمان قطعی ویروس hpv و طول عمر آن می‌پردازیم. اگر این ویروس به هر نحوی زندگی شما را مختل کرده است این مقاله را از دست ندهید!

کدام ژنوتیپ های ویروس hpv خطرناک هستند؟ 

 انواع HPV اغلب به‌عنوان «غیرسرطان‌زا» (زگیل‌زا) یا «آنکوژن» شناخته می‌شوند، بر این‌ اساس که آیا فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهند یا خیر. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان تشخیص می‌دهد که ۱۳ نوع HPV می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود و حداقل یکی از این انواع می‌تواند باعث سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی، مقعد و برخی سرطان‌های سر و گردن شود (به‌ویژه اوروفارنکس که شامل پشت گلو، پایه زبان و لوزه‌ها). انواع HPV که می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند با انواعی که می‌توانند باعث سرطان شوند یکسان نیستند.

سرطان دهانه رحم در زنان

 به‌طورکلی تصور می‌شود که HPV مسئول بیش از ۹۰ درصد سرطان‌های مقعد و دهانه رحم بوده، حدود ۷۰ درصد سرطان‌های واژن و فرج و ۶۰ درصد سرطان‌های آلت تناسلی است. سرطان‌های پشت گلو (اوروفارنکس) معمولا توسط تنباکو و الکل ایجاد می‌شوند، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهند که حدود ۶۰٪ تا ۷۰٪ از سرطان‌های اوروفارنکس ممکن است با HPV مرتبط باشد. بسیاری از این‌ها ممکن است ناشی از ترکیب تنباکو، الکل و HPV باشد.

 اکثر افرادی که به HPV آلوده می‌شوند؛ نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند. معمولا، سیستم ایمنی بدن در طی دو سال به طور طبیعی از عفونت HPV خلاص می‌شود. این در مورد هر دو نوع HPV سرطان‌زا و غیر انکوژن صدق می‌کند. تا سن ۵۰ سالگی، از هر ۵ زن حداقل ۴ نفر در یک مقطع از زندگی خود به HPV مبتلا می‌شود. HPV در مردان نیز بسیار شایع است و اغلب هیچ علامتی ندارد.

 به طور خلاصه بر اساس ارتباط این ویروس با سرطان دهانه رحم و ضایعات پیش‌ساز، HPVها را می‌توان به انواع پرخطر و کم‌خطر نیز دسته‌بندی کرد. انواع کم‌خطر HPV شامل انواع ۶، ۱۱، ۴۲، ۴۳ و ۴۴ است. انواع HPV پرخطر شامل انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹ است.

آیا ویروس hpv از بدن خارج می‌شود؟

بله. در بیشتر افراد مبتلا به ویروس hpv، سیستم ایمنی بدن به صورت طبیعی و خودکار در طول مدت زمان دو سال این ویروس را از بدن خارج می‌کند.

طول عمر ژنوتیپ های ویروس hpv خارج از بدن چقدر است؟

 وجود ویروس HPV به طور ممکن در سطوح مختلف تأثیرگذار است، اما شرایط محیطی این تأثیر را متغیر می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، احتمال زنده‌ماندن ویروس HPV روی سطوح تحت‌تأثیر دما و شرایط محیطی مختلف قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، در دماهای بسیار سرد یا بسیار گرم، این ویروس ممکن است غیرفعال شود.

 ویروس HPV در شرایط آزمایشگاهی در دمای حدودا ۷۰- درجه سانتیگراد فعال باقی می‌ماند، اما با افزایش دما به بیش از ۵۶ درجه سانتیگراد، ویروس در کمتر از ۱۰ دقیقه غیرفعال می‌شود. این نشان می‌دهد که حرارت محیط برای فعالیت این ویروس بسیار حیاتی است.

 ویروس HPV خاصیتی دارد که رطوبت دوست نامیده می‌شود و در محیط‌های مرطوب و در صورت وجود آب، تا ۲۴ ساعت می‌تواند زنده بماند. این به معنای انتقال این ویروس در محیط‌هایی مانند استخر، سونا، جکوزی، توالت‌فرنگی و حمام است. همچنین، مرطوب بودن محیط دهانه رحم نیز یکی از دلایل انتقال این ویروس است. با این‌ حال، به‌محض ورود این ویروس به محیط‌های خشک، در مدت‌زمان مشخصی غیرفعال می‌شود.

 همچنین، ویروس HPV به محیط‌هایی با pH بین ۶ تا ۸ علاقه دارد. هنگامی که مقدار pH خارج از این بازه باشد، فعالیت این ویروس به‌شدت کاهش می‌یابد؛ بنابراین، انتخاب محیط با pH مناسب برای نگهداری لباس‌ها و حوله‌ها بسیار حائز اهمیت است.

آیا HPV می‌تواند روی سطوح خشک زنده بماند؟

تحقیقات نشان داده است این ژنوتیپ های ویروس hpv بسیار پایدار هستند [آن‌ها ۳۰٪ عفونت پس از هفت روز کم‌آبی نشان می‌دهند. این ویروس‌ها می‌توانند روزها روی سطوح، لباس‌ها، تجهیزات زنان و زایمان که اغلب استفاده می‌شوند و فومیت‌ها زندگی کنند.

سخن پایانی

ویروس hpv ویروسی مقاوم است که در حال حضور شیوع نسبتا زیادی دارد. راه‌های زیادی برایس پیشگیری از ابتلا به ژنوتیپ های ویروس hpv وجود دارد. یکی از بهترین و مطمئن‌ترین این روش‌ها تزریق واکسن گارداسیل ۴ یا گارداسیل ۹ است. با این‌حال بهتر است برای تزریق این ویروس حتما با یک پزشک یا متخصص زنان مشورت کنید. پ