داروی نورواسک چیست و چه کاربردی دارد؟

داروی نورواسک

داروی نورواسک یا نوروسک یکی از انواع داروها برای کنترل بیماری فشارخون است. فشارخون بالا و همچنین بیماری‌هایی که با عروق کرونر مرتبط هستند، می‌توانند به قلب فرد فشار بیاورند و باعث درد قفسه سینه و در موارد شدیدتر سکته قلبی شوند.

داروهای زیادی برای کنترل این بیماری‌ها در دسترس هستند که پزشک متخصص با توجه‌ به شرایط بیمار آنها را تجویز می‌کند. یکی از داروهای موثر در بیماری‌های مربوط به قلب و فشارخون، همین نوروسک است. این دارو با شل کردن رگ‌های خونی، به قلب افراد مبتلا به فشارخون کمک می‌کند تا راحت‌تر خون را پمپاژ کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دارو، مکانیسم اثر و روش و مقدار مصرف در ادامه با ما در بهستان دارو همراه باشید.

داروی نورواسک چیست؟

نوروسک (Norvasc) یا آملودیپین یکی از انواع داروهای مسدودکننده دریافت‌کننده‌های کلسیم در بدن است. کاهش کلسیم در بدن باعث گشاد و شل‌شدن رگ‌های خونی و در نتیجه بهبود جریان خون می‌شود. این موضوع فشارخون را کاهش می‌دهد و قلب هم دیگر به‌سختی خون را پمپاژ نمی‌کند. به‌این‌ترتیب بیماری‌های قلبی و عوارض آنها به حداقل کاهش پیدا می‌کند.

نورواسک جریان خون را افزایش می‌دهد و به‌این‌ترتیب خون بهتر به اندام‌های بدن می‌رسد. اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کند و آن را به طور منظم مصرف کنید، درد قفسه سینه در شما کنترل می‌شود، اما اگر در هنگام درد این دارو را مصرف کنید هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. در چنین شرایطی پزشک داروی دیگری را برای شما تجویز می‌کند تا درد را کاهش دهد.

موارد مصرف نورواسک

داروی نوروسک به شکل قرص موجود است و برای موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

البته ممکن است پزشک برای موارد دیگر هم این دارو را تجویز کند که البته این موضوع به شرایط و نوع بیماری فرد بستگی دارد.

هشدارهای مصرف داروی نوروسک

قبل از مصرف داروی نورواسک، باید یک سری موارد را در نظر داشته باشید. مثلا در صورت ابتلا به نارسایی قلبی، بیماری کبدی، باریک شدن دریچه قلب، بارداری، شیردهی و… حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید.

نوشیدن الکل می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود. همین موضوع باعث افزایش عوارض جانبی نوروسک خواهد شد.

وقتی اولین‌بار از نورواسک استفاده می‌کنید ممکن است درد قفسه سینه شما بیشتر شود. این موضوع طبیعی است، اما اگر درد شما شدید شد و مداومت داشت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه مصرف داروی نورواسک چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در مورد این دارو، مصرف آن با تجویز پزشک است. داروخانه‌ها این دارو را بدون نسخه به شما نمی‌دهند و شما هم نباید بدون تجویز پزشک نوروسک مصرف کنید.

نحوه مصرف معمولی این قرص یک‌بار در روز است، اما ممکن است پزشک باتوجه‌به شرایط هر فرد دستور ویژه‌ای داشته باشد. مصرف این دارو در هر زمان از روز و قبل یا بعد از غذا مجاز است. در هنگام مصرف این دارو، باید فشارخون خود را به طور مرتب بررسی کنید.

به‌هیچ‌وجه بدون نظر پزشک دوز مصرفی خود را تغییر ندهید یا مصرف این دارو را قطع نکنید. در کنار مصرف این دارو ممکن است به روش‌های تکمیلی درمان؛ مانند رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و آزمایش خون هم نیاز داشته باشید.

نکته مهم: داروی Norvasc را در دمای اتاق به‌ دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری کنید.

مقدار مصرف داروی نورواسک

دوز مصرفی داروی نورواسک برای هر فرد متفاوت است و پزشک مقدار آن را تعیین می‌کند. بااین‌حال، مقدار معمولی مصرف این دارو در سنین مختلف را در جدول زیر برای شما آورده‌ایم:

گروه مصرف‌کنندهدوز مصرفی
بزرگسالان مبتلا به فشارخون بالادوز اولیه: ۵ میلی‌گرم یک بار در روزادامه درمان: ۵ الی ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۱۰ میلی‌گرم در روز
بزرگسالان مبتلا به آنژینادامه درمان: ۵ الی ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۱۰ میلی‌گرم در روز
بزرگسالان مبتلا به بیماری عروق کرونرادامه درمان: ۵ الی ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۱۰ میلی‌گرم در روز
سالمندان مبتلا به فشارخون بالادوز اولیه: ۲.۵ میلی‌گرم یک بار در روزادامه درمان: ۲.۵ الی ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۱۰ میلی‌گرم در روز
سالمندان مبتلا به آنژیندوز اولیه: ۵ میلی‌گرم یک بار در روزادامه درمان: ۵ الی ۱۰ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۱۰ میلی‌گرم در روز
کودکان مبتلا به فشارخون بالا (۶ الی ۱۷ سال)ادامه درمان: ۲.۵ تا ۵ میلی‌گرم یک بار در روزحداکثر دوز: ۵ میلی‌گرم در روز

عوارض جانبی مصرف نورواسک

اگر بعد از مصرف نوروسک به علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنفس سخت، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو دچار شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر ممکن است بعد از مصرف این دارو قفسه سینه شما درد بگیرد یا دچار حمله قلبی شوید. اگر علائمی مانند درد یا فشار قفسه سینه، درد گرفتن فک یا شانه، حالت تهوع و تعریق را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. نورواسک می‌تواند عوارض جانبی دیگری هم داشته باشد که عبارت‌اند از: 

  • بدتر شدن درد قفسه سینه
  • احساس سبکی مانند زمانی که خواب هستید
  • سرگیجه و خواب‌آلودگی
  • تورم پا یا مچ پا
  • ضربان قلب نامنظم
  • تپش قلب
  • سفت شدن عضلات
  • حرکات عضلانی کنترل نشده
  • احساس خستگی
  • معده درد و حالت تهوع 
  • گرگرفتگی 

فراموش کردن یا اور دوز در مصرف نورواسک 

اگر مصرف یک دوز از داروی نوروسک را فراموش کردید، دراسرع‌وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر بیش از ۱۲ ساعت از زمان مصرف گذشته باشد نباید دارو را مصرف کنید. دو دوز را هم هم‌زمان مصرف نکنید.

اگر بیشتر از حد مجاز از این دارو مصرف کردید حتماً با اورژانس تماس بگیرید، چون ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد. علائم مصرف بیش از حد این دارو شامل ضربان قلب تند، قرمزی یا گرمی بازوها یا پاها یا حتی غش است.

بعد از مصرف این دارو هم بهتر است از حرکات ناگهانی خودداری کنید. مثلاً خیلی سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده به ایستاده تغییر وضعیت ندهید، چون ممکن است دچار سرگیجه شوید.

نتیجه گیری

داروی نوروسک یا نورواسک که به نام آملودیپین هم شناخته می‌شود، نوعی داروی مسدودکننده گیرنده‌های کلسیم است. این دارو با این مکانیسم باعث شل‌شدن رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در آنها می‌شود. به‌این‌ترتیب فشارخون و عوارض ناشی از آن بر روی قلب و کل بدن کاهش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید که مصرف این دارو بدون تجویز پزشک ممنوع است و می‌تواند عوارض خطرناکی داشته باشد.

سوالات متداول

نورواسک چگونه عمل می‌کند؟

این داور رگ‌های خونی را شل می‌کند و باعث بهبود گردش خون در رگ‌ها می‌شود. همین موضوع فشارخون، درد قفسه سینه و فشار بر روی قلب را کاهش می‌دهد.

داروی نوروسک در چه مواردی کاربرد دارد؟

این قرص در درمان فشارخون بالا، بیماری عروق کرونر، درد قفسه سینه (آنژین) و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اشکال دارویی نورواسک به چه صورت هستند؟

Norvasc به شکل قرص‌های ۲.۵ میلی‌گرمی، ۵ میلی‌گرمی و ۱۰ میلی‌گرمی در داروخانه‌ها موجود است.

روش نگهداری از داروی نوروسک چگونه است؟

بهتر است این دارو را در دمای اتاق بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.