درمان پریود نامنظم با مصرف قرص دوفاستون

مصرف قرص دوفاستون

پیش از اینکه بخواهید با مصرف قرص دوفاستون به جنگ پریود نامنظم بروید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید.
چرخه قاعدگی شما از اولین روز پریود شروع می‌شود و تا روز اول پریود بعدی ادامه می‌یابد. مدت‌زمان قاعدگی و تعداد دفعات پریود برای هر کسی متفاوت است. چرخه قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز و به طور متوسط ۲۸ روز متغیر است. دوره‌ها معمولاً بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشند. اگر همیشه بین قاعدگی‌ها تعداد روزهای تقریبا یکسانی دارید، سیکل قاعدگی شما منظم است. اگر قاعدگی شما از یک الگو پیروی نمی‌کند، نامنظم است. به این حالت الیگومنوره می‌گویند. برای یک یا دو سال پس از اولین دوره قاعدگی، طبیعی است که چرخه قاعدگی شما نامنظم باشد اما بعد از آن نه. برای اکثر زنان، قاعدگی در نهایت منظم می‌شود. بااین‌حال برخی از زنان هرگز یک‌چرخه منظم را تجربه نمی کنند.

دوفاستون که به نام دیدروژسترون نیز شناخته می‌شود، دارویی است که حاوی هورمون مصنوعی به نام پروژسترون است. پروژسترون طبیعی نقش حیاتی در تنظیم چرخه قاعدگی ایفا می‌کند و دوفاستون با تقلید از اثرات آن، عمل می‌کند. این دارو برای زنانی که از پریودهای نامنظم، عدم تعادل هورمونی یا سایر مشکلات قاعدگی رنج می‌برند مفید است.
دوفاستون پوشش داخلی رحم را ضخیم می کند و احتمال شکسته‌شدن و خونریزی شدید یا نامنظم را کاهش می‌دهد. همچنین می‌تواند به تنظیم زمان پریودها کمک کند. علاوه بر تنظیم چرخه‌های قاعدگی، دوفاستون در درمان ناباروری نیز موثر است. این می‌تواند به لانه‌گزینی تخمک بارور شده در رحم کمک کند و شانس بارداری  را افزایش دهد. بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که Duphaston فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مصرف شود. ممکن است برای همه مناسب نباشد و عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند سردرد، حالت تهوع و حساسیت سینه به همراه داشته باشد. در واقع تصمیم نهایی استفاده از قرص دوفاستون به عهده پزشک شماست. 

مزایای مصرف دوفاستون برای تنظیم دوره‌ 

 یکی از روش‌هایی که برای درمان پریود نامنظم از آن استفاده می‌شود، قرص دوفاستون است. دوفاستون یک داروی بی‌خطر و مؤثر است که فواید متعددی برای زنان مبتلا به بی‌نظمی قاعدگی دارد. Duphaston می‌تواند به شما کمک کند تا دوره‌های قابل‌پیش‌بینی‌تر و سازگارتر و برنامه‌ریزی موثرتری داشته باشید.
علاوه براین دوفاستون می‌تواند گرفتگی‌های دردناک و سایر علائم قاعدگی را کاهش دهد و باعث می‌شود دوره‌ها کمتر ناراحت‌کننده و دردآور باشند.
با این حال این قرص هم مانند اکثر داروها عوارض جانبی احتمالی دارد. اما در مقایسه با سایر داروهای تنظیم‌کننده قاعدگی دوفاستون حداقل عوارض ممکن را دارد و برای خانم‌ها انتخاب مناسب‌تری است. 

دوز، زمان و نحوه مصرف

 اکنون که مزایای استفاده از دوفاستون برای تنظیم قاعدگی را درک کردید، بهتر است در مورد دوز مصرف آن هم نکاتی را یادآور شویم. دوفاستون معمولاً به شکل قرص‌های خوراکی عرضه می‌شود و دوز و زمان آن بسته به نیازهای خاص شما متفاوت است. دوز این دارو معمولا توسط پزشک متخصص تعیین می‌شوند. به‌طورکلی، دوفاستون یک یا دو بار در روز مصرف می‌شود و مصرف آن از روز ۱۱ یا ۱۶ چرخه قاعدگی شروع می‌شود و در روز ۲۵ به پایان می‌رسد. این مرحله به‌عنوان فاز لوتئال شناخته می‌شود و زمانی است که سطح پروژسترون به طور طبیعی در بدن افزایش می‌یابد. با مصرف دوفاستون در این مرحله می‌توانید چرخه قاعدگی خود را تنظیم کنید و خطر خونریزی شدید یا نامنظم را کاهش دهید.

بهترین زمان مصرف قرص دوفاستون

 می‌توان با دادن ۱ قرص دوفاستون در روز از روز یازدهم تا بیست و پنجم سیکل به یک سیکل ۲۸ روزه دست‌یافت. اما در صورتی که با اندومتریوز دست و پنجه نرم می‌کنید ۱ تا ۳ قرص دوفاستون در روز از روز ۵ تا ۲۵ سیکل یا برای کل سیکل احتمالا تاثیر بهاری خواهد داشت. 

چند روز بعد از قطع قرص دوفاستون پریود می‌شویم؟

برای کسانی که پریودهای نامنظم دارند، زمان مصرف دوفاستون چقدر طول می‌کشد تا پریود شوند؟ بر این‌ اساس، پس از حدود ۱۰-۱۴ روز از مصرف دوفاستون طبق تجویز، دوفاستون دوره‌های قاعدگی منظمی را ایجاد می‌کند.

سوالات متداول

 آیا خوردن دوفاستون توسط یک فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز اشکالی ندارد؟ 

این دارو حاوی لاکتوز است و برای بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز توصیه نمی‌شود. در صورت نیاز به مصرف دارو توسط فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، باید با پزشک مشورت شود. 

دوفاستون چه عوارضی برای خانم باردار دارد؟ 

زمانی که این دارو توسط یک زن باردار مصرف شود، احتمال ابتلا به هیپوسپادیاس که یک نقص مادرزادی در نوزادان پسر است، افزایش می‌یابد. خطرات آن مشخص نیست و قبل از مصرف قرص‌ها باید با پزشک مشورت شود. 

آیا دوفاستون خطر آلرژی دارد؟ 

این قرص توسط بیمارانی که به دیدروژسترون که هورمون پروژسترون مصنوعی است حساسیت دارند نباید مصرف شود. 

آیا دوفاستون در جلوگیری از سقط‌ جنین موثر است؟ 

اگر علت سقط‌ جنین کمبود هورمون پروژسترون باشد، دوفاستون می‌تواند به جلوگیری از سقط‌ جنین کمک کند.

 آیا دوفاستون می‌تواند برای همیشه تغییراتی در سینه من ایجاد کند؟

 دارو هیچ تغییر دائمی ایجاد نمی‌کند. درد سینه ممکن است در هنگام مصرف این دارو رخ دهد. در صورت مشاهده هرگونه تغییر سینه مانند سنگینی یا توده، باید فوراً با پزشک مشورت شود. 

آیا دوفاستون یک داروی ضدبارداری است؟ 

مصرف قرص دوفاستون به معنای جلوگیری از بارداری نیست. این دارویی است که عمدتاً برای درمان کمبود هورمون‌های پروژسترون در زنان استفاده می‌شود. 

آیا قبل از شروع دوره دارویی قرص دوفاستون باید معایناتی انجام شود؟ 

بله، قبل از شروع دوره دوفاستون، معاینه پستان مفید است، زیرا تشخیص هرگونه تغییر پستان در طول دوره دارو را آسان‌تر می‌کند.