علت پریود نامنظم چیست؟

پریود نامنظم

علت پریود نامنظم چیست؟ اگر به دنبال جواب این سوال می‌گردید؛ این مقاله را از دست ندهید! اکثر زنان دوره‌های قاعدگی چهار تا هفت روز دارند. عادت‌ماهانه معمولا هر ۲۸ روز اتفاق می‌افتد، اما چرخه‌های قاعدگی طبیعی می‌تواند از ۲۱ روز تا ۳۵ روز متغیر باشد. در واقع، متوسط طول چرخه ۲۹ روز است. نکات زیادی می‌توانند باعث قاعدگی نامنظم شون؛ مثلا: تغییرات در سطح هورمون‌ها، استرس، برخی شرایط سلامتی، داروها و موارد دیگر. اگر پریود نامنظم دارید؛ با ما همراه باشید!

نمونه‌هایی از پریود نامنظم چیست؟

حتی اگر پریودهای شما از سیکلی به سیکل دیگر با هم تفاوت کمی داشته باشند هم همچنان منظم تلقی می‌شوند و ممکن است واقعا نیاز به روش‌های درمانی نداشته باشند.
نمونه‌هایی از پریود نامنظم عبارت‌اند از: 

  • دوره‌هایی که کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز از هم فاصله دارند
  • جریان قاعدگی (خونریزی) که بسیار شدیدتر یا سبک‌تر از حد معمول است
  • دوره‌هایی که بیش از هفت روز طول می‌کشد
  • مدت‌زمان بین چرخه‌ها بیش از نه روز متفاوت است
  • دوره‌هایی که با درد شدید، گرفتگی عضلات، حالت تهوع یا استفراغ همراه است
  • خونریزی یا لکه بینی که بین قاعدگی‌ها، بعد از یائسگی یا بعد از رابطه جنسی اتفاق می‌افتد

پریود شما ممکن است همیشه قابل‌پیش‌بینی نباشد و این امر ممکن است مشکلی هم ایجاد نکند. طبیعی است که تغییرات جزئی در طول سیکل داشته باشید یا دوره قاعدگی کمی سنگین‌تر یا سبک‌تر از دوره قبلی باشد. بهتر است در نظر داشته باشید که بی‌نظمی‌های پریود نسبتاً رایج هستند.

عوارض پریود نامنظم چیست؟

 پریودهای نامنظم معمولا مضر نیستند. با این‌حال، بی‌نظمی مداوم یا طولانی‌مدت ممکن است خطر سایر شرایط را افزایش دهد، مانند: کم‌خونی فقر آهن. اگر قاعدگی‌ها سنگین یا مکرر باشد، ممکن است فرد به‌اندازه‌ای خون از دست بدهد که باعث کمبود آهن شود.

چرا پریود نامنظم اتفاق می‌افتد؟

 چندین علت بالقوه برای پریودهای نامنظم وجود دارد. این علت‌ها عبارت‌اند از: 

 عدم تعادل هورمونی

 عدم تعادل هورمونی یکی از عوامل شایع پریودهای نامنظم است. هورمون‌ها به تنظیم سیستم تولید مثل کمک می‌کنند. مقدار زیاد یا کم برخی از هورمون‌ها می‌تواند پریود را مختل کند و همچنین باعث خونریزی شدید و سایر علائم شود.

 فیبروئید رحم

 فیبروم‌ها رشد خوش‌خیم سلول‌های ماهیچه‌ای هستند که در داخل رحم ایجاد می‌شوند. درحالی‌که فیبروم‌ها غیر سرطانی هستند، می‌توانند بر اندازه، شکل و دهانه رحم تاثیر بگذارند. بسته به محل رشد، تعداد و میزان بزرگی، فیبروم‌ها می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر نظم چرخه قاعدگی داشته باشند.

 اندومتریوز

 اندومتریوز وضعیتی است که در آن سلول‌های رحم در خارج از دیواره‌های رحم رشد می‌کنند. این حالت می‌تواند باعث درد و ناراحتی قابل‌توجهی شود و بر قوام دوره تأثیر بگذارد.

 استرس

 تحقیقات نشان می‌دهد که استرس و سایر عوامل خطرناک مانند سطح فعالیت بدنی، وزن و سن می‌توانند تأثیر زیادی بر پریود داشته باشند.

درمان پریود نامنظم چگونه است؟

 از آن‌جایی‌که پریودهای نامنظم می‌تواند به دلیل طیف وسیعی از علل زمینه‌ای ایجاد شود، چندین گزینه درمانی وجود دارد که ممکن است پزشک توصیه کند. بسته به علائم‌تان، این درمان‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

  1.  هورمون‌درمانی
  2.  کنترل بارداری هورمونی
  3.  مسکن‌های بدون نسخه
  4.  عمل جراحی
  5.  ورزش
  6.  کاهش استرس و مدیریت استرس
  7.  تغییرات رژیم غذایی

 تحقیقات نشان می‌دهد که با درمان یا تغییر سبک زندگی، زنان اغلب می‌توانند قاعدگی‌های منظمی را تجربه کنند.

علائم پریود نامنظم چیست؟

 پیگیری دقیق قاعدگی بخش مهمی از شناخت علائم و نشانه‌های پریود نامنظم است. بسیاری از زنان ممکن است تعداد روزهای قاعدگی یا روز آخرین دوره‌شان را از یاد ببرند. با این حال اگر به دنبال این هستید که تشخصی دهید آیا پریودهایتان نامنظم هستند یا نه، پیشنهاد می‌کنیم حتما در یک تقویم رکورد دوره‌هایتان را نگه دارید. پریودهای نامنظم علائم بسیاری دارند که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

 مقدار جریان

 مهم است که میزان خونریزی را در طول قاعدگی خود در طول روز و در طول هفته یادداشت کنید. یک دوره معمولی بیشتر ماه‌ها از همان الگوی جریان قبلی پیروی می‌کند. نوسانات عمده‌ای که در طول روز یا روزها اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه‌ای باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که آیا پریود بیش از حد سنگین یا سبک است. پریودهای شدید یا سبک اغلب با علائم دیگری رخ می‌دهند.

 وجود لخته

به لخته‌هایی که در طول قاعدگی خود دفع می‌کنید توجه کنید. اندازه و ظاهر آن‌ها را یادداشت کنید تا بتوانید با پزشک خود در میان بگذارید.

لکه بینی

یکی از علائم شایع در پریودهای نامنظم، لکه بینی است. لکه‌بینی مقدار کمی خونریزی است که بین قاعدگی اتفاق می‌افتد. ممکن است شبیه یک دوره معمولی به نظر برسد، اما لکه بینی معمولاً فقط چند قطره یا جریان خفیف خون است.

 گرفتگی یا درد

هر گونه گرفتگی یا دردی که در طول یا نزدیک به پریود تجربه می‌کنید را ثبت کنید. گزارش ناراحتی جسمی منبع مهمی در هنگام ملاقات با پزشک است.

 سردرد یا علائم دیگر

 پریودهای نامنظم اغلب با علائم ناراحت‌کننده دیگری مانند سردرد همراه است. پیگیری علائم خاص ممکن است به پزشک کمک کند تا علل زمینه‌ای را تعیین کند.

هر گونه تغییر شدید در چرخه قاعدگی

همان‌طور که دوره‌های قاعدگی خود را پیگیری می‌کنید، تغییرات شدید را یادداشت کنید. در صورت بروز هرگونه تغییر ناگهانی در پریود با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه‌گیری

پریودها و سیکل قاعدگی یکی از اصلی‌ترین نشانه‌هایی است که در بدن یک زن چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. اگر متوجه علائم متفاوت یا ناراحت‌کننده‌ای می‌شوید که قبلا با آن مواجه نشده‌اید، بهتر است به آن علائم توجه کنید و به دنبال علت و برطرف کردن آن باشید.

با این حال در نظر داشته باشید که پریود نامنظم در میان زنان بسیار رایج است و گاها بدون اینکه متوجه شویم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، ممکن است برایمان پیش بیاید. علائم‌تان را زیر نظر داشته باشید و با متخصص زنان خود مشورت کنید.