عوارض قرص ویاگرا چیست؟

عوارض قرص ویاگرا

 سیلدنافیل (ویاگرا) برای درمان اختلال نعوظ (یک نوع ناتوانی جنسی در ایجاد یا حفظ نعوظ) در مردان و زنان استفاده می‌شود. برخی از عوارض قرص ویاگرا شامل تنگی نفس، سرگیجه و خستگی هستند. سیلدنافیل در دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های فسفودی استراز (PDE) قرار دارد. سیلدنافیل با افزایش جریان خون به آلت تناسلی در هنگام تحریک جنسی، اختلال نعوظ را درمان می‌کند. این افزایش جریان خون می‌تواند باعث نعوظ شود. سیلدنافیل با شل کردن رگ‌های خونی در ریه‌ها “PAH” را درمان می‌کند.

نکات مهم هنگام مصرف ویاگرا

 قبل از شروع مصرف سیلدنافیل و هر بار استفاده از این دارو، بروشور را بخوانید و اگر سوالی درباره مصرف ویاگرا دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

 برای درمان اختلال نعوظ (ED)، این دارو را طبق دستور پزشک، مصرف کنید. سیلدنافیل را حداقل ۳۰ دقیقه‌ ( نه بیشتر از ۴ ساعت)، قبل از فعالیت جنسی مصرف و توجه کنید که اثر این دارو در بازه زمانی یک ساعته، بیشتر است. توصیه می‌شود ویاگرا را بیش از یک‌بار در روز مصرف نکنید. یک وعده‌غذایی پرچرب می‌تواند سرعت شروع اثر دارو را به تاخیر بیندازد.

 دوز این دارو بر اساس وضعیت پزشکی و سایر داروهای مصرفی مشخص می‌شود. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید.

قرص ویاگرا چه عوارضی دارد؟

عوارض قرص ویاگرا همان‌طور که گفته شد عبارتند از سرگیجه، سردرد، گرگرفتگی یا ناراحتی معده. تغییرات بینایی مانند افزایش حساسیت به نور، تاری دید، یا مشکل در تشخیص رنگ‌های آبی و سبز نیز ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض ماندگار یا بدتر شدند، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. برای کاهش خطر سرگیجه، هنگام برخاستن از حالت نشسته (یا خوابیده) به‌ آرامی بلند شوید.

 بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند. با این حال فعالیت جنسی ممکن است فشار بیشتری بر قلب شما وارد کند. اگر مشکلات قلبی دارید و هر یک از این عوارض جانبی مانند سرگیجه شدید، غش، درد قفسه سینه/فک/بازوی چپ، حالت تهوع را در حین رابطه جنسی تجربه کردید، فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

برخی از عوارض جانبی قرص ویاگرا که به‌ ندرت رخ می‌دهند عبارتند از:

کاهش ناگهانی بینایی در یک یا هر دو چشم (NAION). در صورت بروز این مشکل جدی، مصرف سیلدنافیل را متوقف کنید و فورا از پزشک کمک بگیرید. 

 در موارد نادری که نعوظ دردناک یا طولانی به مدت ۴ ساعت یا بیشتر داشته باشید نیز، مصرف این دارو را متوقف کنید و به بیمارستان مراجعه کنید، در غیر این صورت ممکن است مشکلات جدی‌تری رخ دهد.

واکنش‌های آلرژیک

 واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این‌ حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش یا تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

در نظر داشته باشید که عوارض احتمالی این قرص می‌تواند در افراد مختلف، به شکل‌های متفاوتی بروز کند.

برخی از عوارض جانبی احتمالی ویاگرا عبارت‌اند از سردرد، آبریزش یا انسداد بینی یا خونریزی بینی. برخی از مردان احساس سرگیجه می‌کنند. در موارد نادر، ویاگرا می‌تواند باعث غش شود. برخی از مردانی که از مهارکننده‌های گوانوزین مونوفسفات حلقوی (PDE5) استفاده می‌کنند، درد کمر یا عضله را گزارش کردند.

با اینکه چنین مسئله‌ای به ندرت اتفاق می‌افتد، اما برخی از مردان پس از مصرف مهارکننده‌های PDE5، صدای زنگ در گوش، کاهش شنوایی یا کاهش بینایی را تجربه می‌کنند.

 اگر سابقه بیماری چشمی به نام نوروپاتی ایسکمیک بینایی قدامی غیر شریانی (NAION) دارید، از مهارکننده‌های PDE5 خودداری کنید. NAION با قطع جریان خون به عصب بینایی مشخص می‌شود. اگر در حین مصرف ویاگرا ازدست‌دادن شنوایی یا بینایی دارید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

ویاگرا چگونه عمل می‌کند؟

همانطور که قبل‌تر هم گفتیم سیلدنافیل (ویاگرا) دارویی است که برای درمان اختلال نعوظ (ED که ناتوانی جنسی نیز نامیده می‌شود) استفاده می‌شود.  ویاگرا به بهبود جریان خون در آلت تناسلی کمک می‌کند. سیلدنافیل با کمک به شل شدن رگ‌های خونی آلت تناسلی، اجازه می‌دهد خون بیشتری جریان پیدا کند و باعث نعوظ شود. 

ویاگرای طبیعی چیست؟

 اصطلاح «ویاگرا طبیعی» به مکمل یا ماده‌ای اشاره دارد که اختلال نعوظ را مشابه داروهایی مانند سیلدنافیل درمان می‌کند. به طور خلاصه، ویاگرا متعلق به دسته‌ای از داروها به نام مهارکننده‌های PDE5 است. این داروها با مسدود کردن آنزیم PDE5 که باعث خروج خون از آلت تناسلی در حالت نعوظ می‌شود، عمل می‌کنند.

 مکمل‌های طبیعی ویاگرا نیز کار مشابهی انجام می‌دهند. اما، مانند همه مکمل‌ها، آن‌هایی که ویاگراهای طبیعی نامیده می‌شوند، معمولا توسط سازمان غذا و دارو تایید و تولید نمی‌شوند؛ یعنی نمی‌توانید از قدرت آن‌ها مطمئن باشید. این محصولات نه‌تنها می‌توانند بی‌اثر، بلکه می‌توانند برای برخی افراد خطرناک باشند.

اگر به دنبال راهکاری طبیعی برای درمان اختلال و هستید؛ برخی مکمل‌ها و گیاهان دارویی وجود دارند که ممکن است اثرات مشابه سیلدنافیل را داشته باشند. برخی از این ویاگراهای طبیعی عبارت‌اند از:

مهم‌ترین نکته هنگام خرید قرص ویاگرا چیست؟

 مهم‌ترین نکته هنگام خرید قرص ویاگرا این است که بدانید آیا این قرص برای شما خطری ایجاد می‌کند یا خیر؟ اگر نیترات مصرف می‌کنید، درد قفسه سینه دارید یا از فشارخون پایین رنج می‌برید، در سال گذشته قبل از شروع این دارو دچار حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته شده‌اید؛ توصیه می‌شود قبل از مصرف این قرص یا هر داروی دیگری حتما با متخصص مشورت کنید. 

ویاگرا می‌تواند در افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند یا شرایط سلامت خاصی دارند، واکنش‌های نامطلوب ایجاد کند، بنابراین حتماً تمام داروهایی را که مصرف می‌کنید و در صورت داشتن هرگونه حساسیت به پزشک اطلاع دهید.

جمع‌بندی

 در این مقاله توضیح دادیم که ویاگرا چیست و چه عوارضی دارد. در پایان، باید توجه داشت که مصرف هر دارویی، از جمله ویاگرا، ممکن است دارای خطرات و عوارض جانبی باشد. اگرچه ویاگرا به‌عنوان یک داروی مؤثر در درمان اختلالات جنسی شناخته شده است، اما باید با اطلاع کامل و تحت‌نظر پزشک متخصص مصرف شود.

 عوارض جانبی ممکن شامل سردرد، احساس گیجی، افزایش ضربان قلب، تغییرات بینایی و گاهی اوقات مشکلات گوارشی هستند. مصرف ویاگرا باید با دقت و توجه‌ به شرایط پزشکی فرد همراه باشد و هرگونه تغییر در مصرف این دارو باید تحت‌نظر پزشک انجام شود.

 در نهایت، اگر شما یا هر کسی تغییراتی در سلامت یا واکنش‌های ناخواسته پس از مصرف ویاگرا تجربه کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. اطمینان از ایمنی و موثر بودن هر درمانی بسیار مهم است و تنها پزشک قادر به ارائه راهنمایی صحیح در این زمینه خواهد بود.