نوامبر ماه آگاهی سرطان پروستات

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع‌‌ترین سرطان بین مردان است. یک نفر از ۸ نفر در طول زندگی خود این بیماری را تجربه می‌کند. گرچه پیش آگهی طولانی‌مدت آن نسبتاً خوب است (۸۴ درصد از مبتلایان ده ماه یا بیشتر طول عمر خواهند داشت)؛ ولی همچنان تشخیص آن برای بیمار ترسناک است.

سرطان پروستات چیست؟

برای پاسخ‌دادن به این سؤال بهتر است ابتدا مختصری اطلاعاتمان را راجع به پروستات افزایش دهیم. غده‌ای به شکل گردو است که پیوسته و یکنواخت با افزایش سن بزرگ می‌شود.

کار اصلی آن تولید مایع منی است که اطراف مجرای ادرار (محل خروج ادرار و مایع منی) در بخش تحتانی مثانه قرار دارد. زمانی که سرطان در پروستات یافت می‌شود اساساً به این معناست که سلول‌های معینی داخل پروستات غیرقابل‌کنترل شروع به رشد می‌کنند.

این سرطان اغلب با سرعت کم گسترش می‌یابد. اگرچه در تعدادی از مردان به احتمال زیاد به سایر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند. اگر چنین باشد، درمان معمولاً سریع انجام نمی‌شود.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

با افزایش سن آقایان احتمال سرطان پروستات نیز افزایش می‌یابد. این بیماری عمدتاً با افزایش سن (بالای۵۰ سال) همراه است.

فاکتورهای دیگری که ممکن است بیمار را در معرض گروه پرخطر قرار دهد سابقۀ فامیلی و قومیت است. مردهای سیاه‌پوست بیشتر از سفیدپوستان مبتلابه این سرطان می‌شوند. در واقع یک نفر از چهار فردِ سیاه‌پوست به نوعی مبتلابه این بیماری می‌شود.

مسلماً این بیماری به ژنتیک یا سن بستگی ندارد، مانند سایر سرطان‌ها، تغییرات شیوۀ زندگی می‌تواند نقش مهمی را نیز ایفا کند. با کنترل وزن، که در یک تحقیق ارتباط آن با چاقی و وخامت یا پیشرفت نوع بیماری مشخص شده است، به خودتان کمک کنید.

چه علائمی اهمیت بیشتری دارد؟

خیلی از بیماران علامت آشکار و واضح زودرسی ندارند. اگر صرفاً سرطان نزدیک مجرای ادرار (پیشابراه) باشد، با تغییراتی که در نحوۀ ادرارکردن به وجود می‌آید احتمال تشخیص بیشتر می‌شود.

توصیه می‌شود برای اطمینان خاطر به پزشک مراجعه شود. زمانی که سرطان پروستات گسترش می‌یابد، شما مجموعه‌ای از این علائم را مشاهده می‌کنید که اولین نشانه‌های بزرگی پروستات همین تغییرات ایجادشده در جریان، سرعت و دفع ادرار است که پدیده نعوظ را دچار مشکل می‌کند یا در لگن، هیپ یا کمر درد ایجاد می‌کند.

آیا می‌توانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم؟

مانند سایر سرطان‌ها، می‌توان امکان مبتلاشدن به آن را با ورزش‌‌های منظم و یک رژیم سالم کم کرد. مصرف غذا‌هایی مانند گوشت قرمز، الکل و چربی اشباع‌شده امکان ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

غذا‌هایی توصیه‌شده که ممکن است مفید باشند غذا‌هایی سرشار از لیکوپنه مانند گوجه‌فرنگی یا غذا‌های سرشار از سلنیوم مانند ماهی، جگر، غلات برزیل، بنشن وحبوبات هستند. همچنین مواد سرشار از ویتامین ای، آووکادو، غلات و سبزیجات برگ‌دار نیز می‌توانند مفید باشند.

یک تست ادرار برای ردکردن عفونت یا بررسی آنتی ژن‌های اختصاصی پروستات درخون نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای اکثر مردها یک تست توشه رکتال نیز لازم است.

امیدواریم که این مقاله بتواند اطلاعات شما را تا حدودی افزایش داده باشد. ورزش کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید و به‌صورت منظم با پزشک در ارتباط باشید.

رفرنس ها:
۱- http://www.cancerresearchuk.org/health-professional/cancer-statistics/statistics-by-cancer-type/prostate- cancer
۲- https://prostatecanceruk.org/prostate-information/about-prostate-cancer
۳- https://prostatecanceruk.org/prostate-information/are-you-at-risk
۴ –https://prostatecanceruk.org/prostate-information/about-prostate-cancer/prostate-cancer-symptoms
۵- https://prostatecanceruk.org/prostate-information/are-you-at-risk/can-i-reduce-my-risk
۶- https://prostatecanceruk.org/prostate-information/prostate-tests/introduction-to-prostate-tests