واکسن آنفولانزا برای کودکان؛ آیا کودکان باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

واکسن آنفولانزا برای کودکان

آنفولانزا یک ویروس تنفسی است که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارد. البته این ویروس در کودکان می‌تواند خطرات جدی را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل هم اهمیت واکسن آنفولانزا برای کودکان بیشتر می‌شود.

علائم ویروس آنفولانزا در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. کودکان معمولا علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند و این بیماری می‌تواند برای آنها بسیار آزاردهنده باشد؛ پس اهمیت تزریق واکسن در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. در ادامه با ما در بهستان دارو همراه شوید.

پیشنهاد می‌کنیم اگر مطمئن نیستید واکسن آنفولانزا برایتان مناسب است یا نه، مطلب چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند را مطالعه کنید.

آنفولانزا در کودکان چگونه است؟

آنفولانزا یا فلو (Flu) یک بیماری عفونی و تنفسی است که ریه، بینی و گلو را درگیر می‌کند. این بیماری توسط ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شود و در اکثر افراد مبتلا هم خودبه‌خود قابل‌درمان است.

آنفولانزا در کودکان علائم شدیدتری دارد و ممکن است منجر به بیماری‌های خطرناکی همچون ذات‌الریه یا عفونت گوش شود. به همین دلیل هم والدین باید مراقب کودکان خود باشند و در صورت امکان برای تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان را انجام دهند.

واکسن آنفولانزا در کودکان چیست؟

واکسن آنفولانزا از ویروس ضعیف شده یا کشته شده آنفولانزا تهیه می‌شود. این واکسن ویروس را وارد بدن کودک می‌کند و باعث می‌شود تا بدن کودک آنتی‌بادی تولید کند.

وقتی فرد واکسن تزریق می‌کند، ممکن است به بیماری خفیف آنفولانزا مبتلا شود، اما دیگر در طول سال آنفولانزا نمی‌گیرد و اگر هم بگیرد، بیماری خفیف است و سریع هم بهبود پیدا می‌کند. واکسن آنفولانزا می‌تواند از ابتلا به شکل شدید بیماری آنفولانزا در کودکان جلوگیری کند.

تزریق واکسن آنفولانزا برای کودکان در چه سنی انجام می‌شود؟

کودکان ۶ ماه به بالا می‌توانند واکسن آنفولانزا بزنند. ابتلا به آنفولانزا سخت‌تر از سرماخوردگی است و فرد مبتلا ممکن است تا یک هفته یا بیشتر به استراحت نیاز داشته باشد.

نوزادان کمتر از ۶ ماه نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند، اما اگر یکی از اعضای خانواده این کودکان به آنفولانزا مبتلا شوند، باید از کودک مراقبت کرد، زیرا مبتلا شدن کودک کمتر از ۶ ماه به آنفولانزا می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

البته واکسن آنفولانزا در کودکان هم نمی‌تواند ۱۰۰ درصد از ابتلای آنها به این ویروس جلوگیری کند، اما خطر ابتلا را کاهش می‌دهد و فرد در صورت مبتلا شدن، با شرایط وخیم روبه‌رو نخواهد شد.

انواع واکسن آنفولانزا برای کودکان

واکسن آنفولانزا در دو نوع تزریقی و استنشاقی (اسپری) در دسترس است و می‌توان از آنها برای کودکان استفاده کرد. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که کدام نوع واکسن برای چه سنینی مناسب است.

واکسن آنفولانزا

این واکسن برای کودکان ۶ ماهه و بزرگ‌تر قابل تزریق است. عوارض جانبی این واکسن شامل درد، قرمزی و تورم در محل تزریق واکسن است. تب، درد عضلانی، سردرد، حالت تهوع و خستگی هم ممکن است بعد از تزریق در کودکان ایجاد شود. 

اسپری بینی

اسپری بینی واکسن برای کودکان سالم ۲ سال به بالا مناسب است. در این روش واکسن را به درون بینی کودک اسپری می‌کنند. از عوارض جانبی اسپری بینی در کودکان می‌توان به آبریزش بینی، خس خس سینه، سردرد، استفراغ، دردهای عضلانی، تب خفیف و گلودرد اشاره کرد. گروه‌های زیر نمی‌توانند از اسپری بینی واکسن آنفولانزا استفاده کنند:

  • کودکان ۲ الی ۱۷ ساله که آسپرین یا داروهای حاوی سالیسیلات مصرف می‌کنند
  • کودکان ۲ الی ۴ ساله که به آسم مبتلا هستند یا اینکه در ۱۲ ماه گذشته خس‌خس سینه داشته‌اند
  • کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

قبل از مصرف اسپری بینی واکسن آنفولانزا در کودکانی که حداقل ۴ سال دارند و به آسم یا بیماری‌‌های مزمن ریوی مبتلا هستند، باید با پزشک متخصص مشورت کنید. 

دوز واکسن آنفولانزا برای کودکان

اگر کودک حداقل ۹ سال داشته باشد، معمولا یک دوز واکسن برای محافظت در برابر ویروس آنفولانزا برای او کفایت می‌کند. اگر کودک شما کمتر از ۹ سال داشته باشد، باید حداقل دو دوز واکسن تزریق کند تا در برابر این ویروس ایمن شود. فاصله بین هر دوز واکسن باید ۴ هفته باشد. البته کارشناسان توصیه می‌کنند به محض در دسترس بودن واکسن آنفولانزا، حتما کودکان را به مراکز ارائه دهنده واکسن ببرید تا تزریق را انجام دهند. اگر کودک به تخم مرغ حساسیت داشته باشد، باز هم می‌تواند واکسن آنفولانزا را تزریق کند.

مراقبت از کودک پس از تزریق واکسن آنفولانزا

بعضی از کودکان پس از تزریق واکسن آنفولانزا بی‌حال می‌شوند یا حتی غش می‌کنند. این موضوع به‌ویژه در نوجوانان شایع است؛ پس بهتر است کودک پس از تزریق واکسن حدود ۱۵ دقیقه بنشیند یا دراز بکشد.

اگر کودک با عوارضی مانند تب یا درد بدن دست‌وپنجه نرم می‌کند، حتما با پزشک در مورد استفاده از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن و دوز مصرفی آن مشورت کنید. همچنین می‌توانید از یک پارچه گرم و مرطوب یا یک کیسه آب گرم در محل تزریق استفاده کنید تا درد کاهش پیدا کند. همچنین نگذارید که کودک دست خود را زیاد تکان دهد.

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا در کودکان

کودکان باید واکسن آنفولانزا را در پاییز و قبل از اوج‌گرفتن فصل آنفولانزا دریافت کنند. ویروس آنفولانزا در کودکان با باز شدن مدارس در فصل پاییز اوج می‌گیرد؛ پس اگر شرایطش را دارید، حتما قبل از شروع پاییز کودکان را برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی ببرید و واکسن را دریافت کنید.

واکسن چه مدت از ابتلا به ویروس آنفولانزا در کودکان کمک می کند؟

ویروس آنفولانزا یک ویروس تغییرپذیر است و هر سال سویه‌های جدید آن شناسایی می‌شوند. این با تغییر ویروس، ترکیب واکسن‌ها هم تغییر می‌کند تا بتواند از ابتلای افراد به این بیماری کمک کند.

پس برای اینکه کودکان به آنفولانزا مبتلا نشوند، باید هر سال نوع جدید واکسن را تزریق کنند. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر، با تجویز پزشک اقدام به تزریق این واکسن به کودکان کنید.

جمع بندی

واکسن آنفولانزا در کودکان می‌تواند از ابتلای آنها به این بیماری پیشگیری کند. ویروس آنفولانزا در کودکان با علائم شدیدتری مانند اسهال و استفراغ همراه است و می‌تواند آنها را آزار دهد؛ بنابراین بهتر است والدین برای تزریق واکسن آنفولانزا به کودکان، آن هم قبل از فصل اوج‌گیری اقدام کنند.

سوالات متداول

آیا کودکان می‌توانند واکسن آنفولانزا دریافت کنند؟

بله، تمام کودکان ۶ ماه به بالا می‌توانند واکسن آنفولانزا را دریافت کنند.

آیا واکسن آنفولانزا برای کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

خیر، واکسن آنفولانزا برای همه گروه‌های سنی یکسان است، اما دوز تزریقی آنها با هم فرق دارد.

کودکان به چند دوز واکسن آنفولانزا نیاز دارند؟

این واکسن برای کودکان بالای ۹ سال معمولا یک دوز در نظر گرفته می‌شود، اما کودکان ۶ ماهه الی ۸ ساله ممکن است به تزریق ۲ دوز واکسن نیاز داشته باشند.