علل، نشانه‌ها و درمان بزرگی پروستات

بزرگی پروستات

پروستات غده‌ای است که مسئولیت تولید مایع حامل اسپرم در طول انزال را برعهده دارد. این غده در مجاری ادراری قرار گرفته است. مجاری ادراری لوله‌ای است که ادرار را به بیرون از بدن هدایت می‌کند. این غده در مردان وجود دارد و بخش مهمی از مجاری ادراری را تشکیل می‌دهد. بزرگی پروستات به این معنی است که اندازه این غده بزرگ‌تر از حد معمول می‌شود. این مشکل تقریبا در اکثر مردها با افزایش سن اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با بزرگ شدن پروستات، خطرات، نحوه تشخیص و روش‌های درمان در ادامه با ما در بهستان دارو همراه باشید.

بیشتر بخوانید: داروی مناسب برای درمان بیماری بزرگ شدن پروستات

بزرگی پروستات چیست؟

بزرگ شدن پروستات به افزایش سایز این غده اشاره دارد. این بیماری به عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، هیپرتروفی خوش خیم پروستات یا انسداد خوش خیم پروستات هم شناخته می‌شود. بزرگی پروستات سرطان نیست و باعث ابتلا به به سرطان پروستات هم نمی‌شود. 

پروستات با بالا رفتن سن در مردان در دو دوره رشد می‌کند. اولین دوره در اوایل بلوغ اتفاق می‌افتد و اندازه پروستات دو برابر می‌شود. مرحله دوم رشد این غده در حدود ۲۵ سالگی شروع می‌شود و تقریبا تا آخر عمر مردان ادامه دارد. وقتی غده پروستات بزرگ می‌شود به مجرای ادرار فشار می‌آورد. این حالت ضخیم شدن دیواره مثانه و اذیت شدن شخص را به همراه دارد. 

بیشتر بخوانید: داروی زایتیگا برای درمان پروستات

فرق بزرگی پروستات با سرطان پروستات چیست؟ 

بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات دو بیماری متفاوت هستند که هرکدام علائم و نشانه‌های مختلفی دارند و روش‌های تشخیص و درمان آنها نیز متفاوت است. 

هر دو بیماری در بالای ۵۰ سال و افرادی که سابقه خانوادگی دارند بیشتر دیده می‌شوند. بزرگ شدن پروستات باعث افزایش اندازه این غده می‌شود. برعکس، سرطان پروستات باعث رشد سلول‌های سرطانی در بافت پروستات می‌شود. این سلول‌ها به صورت کنترل نشده رشد می‌کنند. سرطان پروستات نوعی سرطان با رشد نسبتا آهسته است؛ یعنی ممکن است به مدت چند ماه یا چند سال هیچگونه علامتی نداشته باشد.

علائم این دو بیماری هم با هم تفاوت دارند. در بزرگ شدن پروستات معمولا فرد با مشکلاتی در دفع ادرار، زیاد شدن ادرار، احساس تخلیه نشدن کامل ادرار و… مواجه می‌شود، در حالی که علائم سرطان پروستات شامل سوزش ادرار، خون در ادرار، درد پشت و لگن و… هستند. در نهایت این پزشک است که با انجام تست‌های مختلف می‌تواند نوع بیماری را تشخیص دهد.  

بهترین روش درمان بزرگی پروستات

وقتی که پزشک بیماری بزرگ شدن پروستات را در فرد تشخیص دهد بهترین روش درمانی را نیز برای آن تجویز می‌کند. روش‌های درمانی مختلفی برای این بیماری وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

خود مراقبتی

اولین روش درمانی برای این بیماری در مراحل اولیه این است که خودتان درمان را انجام دهید. به این منظور باید اقدامات زیر را دنبال کنید:

  • با اولین احساس ادرار به دستشویی بروید، حتی اگر واقعا ادرار نداشته باشید.
  • مصرف الکل و کافئین را به حداقل برسانید و بعد از شام اصلا آنها را مصرف نکنید.
  • مصرف مایعات را زمانبندی کنید و یک جا مایعات زیادی ننوشید.
  • دو ساعت قبل از خواب مایعات مصرف نکنید.
  • سعی کنید از داروهای سرماخوردگی و ضد حساسیت بدون نسخه استفاده نکنید، زیرا علائم بزرگ شدن پروستات را افزایش می‌دهند.
  • بدن خود را گرم نگه دارید.
  • همیشه ورزش کنید.
  • استرس خود را کنترل کنید، زیرا عصبی بودن و استرس باعث تکرر ادرار می‌شود. 

بهترین دارو برای بزرگی پروستات

بهترین دارو برای بزرگی پروستات

مصرف دارو یکی دیگر از روش‌های درمانی برای بیماری‌ بزرگی خوش خیم پروستات است. مسدود کننده‌های گیرنده ذ آلفا یک (Alpha-1) دسته ی دارویی هستند که عضلات مثانه و پروستات را شل می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا راحت‌تر ادرار کنید. اکثر افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند، بعد از حدود ۳ الی ۷ روز با بهبود علائم مواجه می‌شوند. تامسولوسین،آلفوزوسین،ترازوسین،دوگزازوسین و پرازوسین در این دسته ی دارویی قرار دارند.سردرد و سر گیجه و انزال غیر طبیعی از شایع ترین عوارض مصرف این داروها می باشد.

فیناستراید (Finasteride) و دوتاستراید (Dutasteride) هم داروهای دیگری هستند که می‌توانند در کنار داروهای مسدود کننده ی گیرنده های آلفا به عنوان خط درمانی در کنترل بزرگی خوش خیم پروستات مورد استفاده قرار بگیرند.این داروها سطح هورمون‌های تولید شده توسط پروستات را کاهش دهند و می توانند باعث کوچکتر شدن پروستات می‌شوند. در صورتی که ۳ الی ۶ ماه از این داروها استفاده کنید علائم بیماری کاهش پیدا می‌کند.در برخی موارد پزشک برای درمان بیماری بزرگ شدن پروستات که با التهاب همراه است آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

روش جراحی

یکی از روش‌های درمان بزرگ شدن پروستات جراحی آن است. روش جراحی به دو شکل انجام می‌گیرد:

  • برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار(TURP) : این روش رایج‌ترین و اثبات‌شده‌ترین روش درمان جراحی برای بزرگی پروستات است. در این روش یک اسکوپ را از طریق آلت تناسلی به داخل مجاری ادراری می‌فرستند و پروستات را به صورت تکه تکه برمی‌دارند. 
  • پروستاتکتومی ساده: این روش درمانی برای مردانی که غده پروستات خیلی بزرگ دارند مناسب است. در این جراحی یک برش زیر شکم ایجاد می‌کنند و قسمت داخلی غده پروستات را برمی‌دارند. 

آیا این بیماری باعث عدم نعوظ می شود؟ 

بزرگ شدن پروستات می‌تواند باعث مشکلات جنسی در مردان شود. اختلال نعوظ (ناتوانی در نعوظ و حفظ آن برای در حداقل ۲۵ درصد موارد) کاهش میل جنسی، کاهش رضایت جنسی و… از عوارض این بیماری هستند.

البته با مصرف دارو، جراحی و روش‌های دیگر می‌توان این شرایط را بهتر کرد، اما تمام این روش‌ها را پزشک باید برای شما تجویز کند و خودتان نباید سر خود از هیچ دارویی استفاده کنید. 

دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟ 

دلیل اصلی و واقعی ابتلا به بیماری بزرگ شدن پروستات ناشناخته است. عوامل مختلفی می‌توانند روی ابتلا به این بیماری تاثیر بگذارند که عبارت‌اند از:

  • افزایش سن 
  • تغییرات در سلول‌های بیضه‌ها 
  • تغییر در سطح هورمون تستوسترون 

آیا این بیماری خطرناک است؟ 

بزرگ شدن پروستات از بیماری خطرناک‌تری خبر نمی‌دهد. این بیماری منجر به سرطان نمی‌شود. در صورت وجود علائم نگران نشوید، اما حتما به پزشک مراجعه و بیماری را پیگیری کنید تا در همان مراحل اولیه بتوانید درمان را آغاز کنید. 

برای بزرگی پروستات چه بخوریم؟ 

داروهای گیاهی هم در درمان بزرگ شدن پروستات موثر هستند. گیاه ساپلامتو (SAW PALMETTO) یا نخل اره‌ای برای کاهش علائم بزرگ شدن پروستات استفاده می‌شود. 

عصاره این گیاه به صورت شربت در بازار موجود است و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. این دارو می‌تواند به بهبود مشکلات دفع ادرار کمک کند. این دارو همچنین می‌تواند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند. 

علت بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟ 

مردان جوان به ندرت به بزرگ شدن پروستات مبتلا می‌شوند. این بیماری با افزایش سن ایجاد می‌شود. دلیل مشخصی برای ابتلای مردان جوان به بزرگی پروستات وجود ندارد، اما مشکلات ژنتیکی، تغییر در بیضه‌ها، ابتلا به سرطان بیضه، وراثت و… می‌توانند منجر به این بیماری در مردان جوان شوند.

نشانه های بزرگ شدن پروستات چیست؟ 

بیماری بزرگ شدن پروستات علائم خیلی کمی دارد و حتی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. این علائم در کمتر از نیمی از مردان مشخص می‌شوند. علائم این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قطره‌ای شدن ادرار
  • ناتوانی در دفع ادرار (حبس شدن ادرار)
  • تخلیه ناقص مثانه
  • بی‌اختیاری ادرار
  • تکرر ادرار در شب
  • درد در هنگام دفع ادرار
  • تاخیر در ریزش ادرار
  • زور زدن برای ادرار کردن
  • میل شدید و ناگهانی برای ادرار کردن

عوارض پروستات بزرگ

مردانی که برای مدت طولانی به بیماری بزرگی پروستات مبتلا بوده‌اند ممکن است متوجه علائم نشوند و این بیماری در آنها پیشرفت کند. این افراد معمولا با عوارض زیر مواجه می‌شوند:

  • احتباس ادرار
  • عفونت ادراری
  • سنگ کلیه یا سنگ مجاری ادرار
  • آسیب دیدن کلیه‌ها
  • وجود خون در ادرار

سوالات متداول

آیا این بیماری باعث ناباروری می‌شود؟ 

خیر. بزرگ شدن پروستات بر تولید اسپرم و در نتیجه باروری در مردان تاثیر منفی می‌گذارد. 

آیا بزرگ شدن پروستات باعث کمردرد می‌شود؟ 

این بیماری می‌تواند باعث درد در کمر، کشاله ران و… شود. 

آیا بزرگ شدن پروستات باعث یبوست می‌شود؟ 

بزرگ شدن پروستات بر عملکرد تخلیه ادرار تاثیر می‌گذارد، اما باعث یبوست نمی‌شود. فرد مبتلا به این بیماری احتمالا به دلایل دیگری یبوست می‌گیرد. 

آیا این بیماری خوش خیم خطرناک است؟ 

خیر، این بیماری خطر چندانی ندارد، البته اگر درمان آن را سریع‌تر آغاز کنید. 

تاثیر بزرگ شدن پروستات در سنگ مثانه چیست؟ 

از عوارض بزرگ شدن پروستات می‌توان به ایجاد سنگ در کلیه اشاره کرد. 

آیا این بیماری نشانه سرطان است؟

خیر، بزرگ شدن پروستات با سرطان پروستات متفاوت است و منجر به سرطان هم نمی‌شود.