راه‌های انتقال hpv چیست؟

انتقال hpv

HPV شایع‌ترین عفونتی است که از راه تماس جنسی (Sexually transmitted infection) یا به اختصار “STI” منتقل می‌شود؛ با این حال انتقال hpv از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۳ میلیون عفونت HPV وجود داشت که بسیاری از آن‌ها در افرادی در اواخر نوجوانی و اوایل ۲۰ سالگی بودند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد. برخی از انواع می‌توانند باعث مشکلات سلامتی شوند، از جمله زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم در زنان. اما واکسن‌هایی وجود دارند (مانند واکسن گارداسیل ۹ و گارداسیل ۴) که می‌توانند از بروز این مشکلات سلامتی جلوگیری کنند. البته در نظر داشته باشید که HPV ویروسی متفاوت از “HIV” و “HSV” است.

در این مقاله قصد داریم تا همه چیز را در مورد انتقال ویروس hpv مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

HPV چگونه منتشر می‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال hpv از طریق تماس پوستی نزدیک از در رابطه جنسی است. با این حال از آن جایی که hpv ویروسی بسیار مقاوم و البته آب‌دوست است، می‌تواند از روش‌های دیگری مانند آب استخر نیز منتقل شود. در برخی از شرایط این ویروس در دختران باکره و حتی کودکانی که مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته بودند نیز مشاهده شده است. همچنین ممکن است انتقال hpv از طریق سرنگ‌های آلوده در معتادان، تیغ‌های آلوده، دستگاه‌های لیزر آلوده و حتی انتقال این بیماری از مادر به نوزاد در حین زایمان یا شیردهی نیز اتفاق بیفتد.

آیا ویروس اچ پی وی  از بدن خارج می‌شود؟ 

بسته به ژنوتیپی که دارید، ویروس hpv می‌تواند سال‌ها در بدن شما باقی بماند. در بیشتر موارد، بدن شما می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی علیه ویروس تولید و طی یک تا دو سال ویروس را پاک کند. اکثر ‌HPVها بدون درمان برای همیشه از بین می‌روند. به همین دلیل، منقبض شدن و پاک‌سازی کامل ویروس بدون اطلاع از ابتلا به آن، غیرمعمول نیست.

HPV همیشه علائمی ایجاد نمی‌کند، بنابراین تنها راه برای اطمینان از وضعیت نسبت به این ویروس آزمایش منظم است. غربالگری HPV برای مردان در دسترس نیست. زنان باید با پزشک خود در مورد دستورالعمل‌های غربالگری صحبت کنند، زیرا این دستورالعمل‌ها بسته به سن زن و تاریخچه پاپ‌اسمیر متفاوت است.

چگونه می‌توان از انتقال hpv جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید با اقدامات جنسی ایمن و واکسن HPV از عفونت HPV جلوگیری کنید. در ا‌دامه این موارد را توضیح خواهیم داد.

رابطه جنسی ایمن

انجام رابطه جنسی ایمن می‌تواند از گسترش HPV جلوگیری کند. امکان ابتلا به چندین شکل وجود دارد، بنابراین محافظت از خود در برابر عفونت دارای اهمیت بیشتری است. در طول فعالیت جنسی همیشه باید از یک روش بازدارنده مانند کاندوم استفاده کنید.

واکسیناسیون اصلی‌ترین روش برای جلوگیری از انتقال hpv

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) واکسن Gardasil 9 را برای محافظت در برابر HPV تأیید کرده است. همچنین در برابر انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ محافظت می‌کند. علاوه بر آن واکسن گارداسیل ۴ نیز وجود دارد که در برابر چهار نوع رایج HPV که عبارت‌اند از ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ مؤثر است. (قیمت واکسن گارداسیل)

واکسن سوم، “Cervarix”، در برابر انواع ۱۶ و ۱۸ محافظت می‌کند.

معمولا این واکسن‌ها در طول شش ماه تزریق می‌شوند. برای حداکثر اثر، دریافت هر سه دوز ضروری است. کودکانی که قبل از ۱۵ سالگی سری واکسیناسیون را شروع می‌کنند، در طی ۶ تا ۱۲ ماه به‌جای آن، فقط دو واکسن دریافت می‌کنند.

اگرچه توصیه می‌شود که دختران و پسران در حدود سن ۱۱ سالگی واکسینه شوند، اما ممکن است تا سن ۴۵ سالگی نیز با توجه به شرایط فردی افراد، واکسیناسیون توصیه شود.

انتقال hpv از زن به مرد

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند از زن به مرد و بالعکس منتقل شود. HPV می‌تواند هر فردی را که با فرد آلوده رابطه جنسی دارد، تحت‌ تأثیر قرار دهد. این بیماری می‌تواند به‌راحتی از طریق انواع فعالیت‌های جنسی و تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش یابد. همچنین زمانی که فرد مبتلا علائم و نشانه‌های مرئی بیماری را نداشته باشد هم، عفونت می‌تواند گسترش یابد.

سوالات متداول

 آیا HPV باعث سرطان می‌شود؟

 HPV می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌ها، از جمله سرطان فرج، واژن، آلت تناسلی یا مقعد شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد سرطان در پشت گلو (به نام سرطان اوروفارنکس) شود. این می‌تواند شامل پایه زبان و لوزه‌ها باشد.

 سرطان اغلب سال‌ها و حتی دهه‌ها پس از ابتلای فرد به HPV ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی و سرطان، ناشی از انواع مختلف HPV است.

 هیچ راهی برای دانستن اینکه چه کسی به سرطان یا سایر مشکلات سلامتی ناشی از HPV مبتلا می‌شود، وجود ندارد. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (از جمله افراد مبتلا به HIV) ممکن است کمتر بتوانند با HPV مبارزه کنند. همچنین ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به مشکلات سلامتی ناشی از HPV داشته باشند.

 چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

 CDC واکسیناسیون HPV را برای موارد زیر توصیه می‌کند: 

  •  همه پیش نوجوانان (از جمله پسران و دختران) در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی (یا می‌توانند از سن ۹ سالگی شروع کنند).
  •  همه افراد تا سن ۲۶ سال، اگر قبلاً واکسینه نشده باشند.

 واکسیناسیون برای افراد بالای ۲۶ سال توصیه نمی‌شود. با این‌ حال، برخی از بزرگسالان ۲۷ تا ۴۵ساله که قبلاً واکسینه نشده‌اند، ممکن است پس از صحبت با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به عفونت‌های جدید HPV و مزایای احتمالی واکسیناسیون، تصمیم به دریافت واکسن HPV بگیرند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی سود کمتری دارد. اکثر بزرگسالان فعال جنسی قبلاً در معرض HPV قرار گرفته‌اند، اگرچه لزوماً همه انواع HPV هدف واکسیناسیون نیستند.

 در هر سنی، داشتن یک شریک جنسی جدید یک عامل خطر برای ابتلا به عفونت جدید HPV است. افرادی که در حال حاضر در یک رابطه ثابت هستند، به‌احتمال زیاد به عفونت HPV جدید مبتلا نمی‌شوند.

چگونه بفهمم که HPV دارم؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص “وضعیت HPV” یک فرد وجود ندارد. همچنین، هیچ آزمایش HPV تأیید شده‌ای برای یافتن HPV در دهان یا گلو وجود ندارد.

تست‌های HPV وجود دارد که می‌تواند سرطان دهانه رحم را غربالگری کند. پزشکان فقط از این آزمایش‌ها برای غربالگری زنان ۳۰ساله و بالاتر استفاده می‌کنند. تست HPV برای غربالگری مردان، نوجوانان یا زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی‌شود.

 اکثر افراد مبتلا به HPV نمی‌دانند که به این عفونت مبتلا هستند. آن‌ها هرگز علائم یا مشکلات سلامتی را از آن بروز نمی‌دهند. برخی از افراد با ابتلا به زگیل تناسلی متوجه می‌شوند که HPV دارند. زنان ممکن است زمانی که نتیجه غیرطبیعی تست پاپ (در طول غربالگری سرطان دهانه رحم) دریافت کنند، متوجه شوند که به HPV مبتلا هستند. برخی دیگر ممکن است زمانی متوجه شوند که مشکلات جدی‌تری از HPV مانند سرطان ایجاد کرده باشند.