همه چیز در مورد ویروس HPV

ویروس hpv

HPV یک نوع عفونت ویروسی است که معمولا باعث رشد غشای مخاطی روی پوست می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. برخی از ژنوتیپ های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث ایجاد زگیل می‌شوند و برخی نیز می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند.

اکثر عفونت‌های HPV منجر به سرطان نمی‌شوند. اما برخی از انواع HPV تناسلی می‌توانند باعث سرطان قسمت تحتانی رحم شوند که به واژن (دهانه رحم) متصل می‌شود. انواع دیگر سرطان‌ها، از جمله سرطان‌های مقعد، آلت تناسلی، واژن، فرج و پشت گلو (اوروفارنکس)، با عفونت HPV مرتبط هستند.

این عفونت‌ها اغلب از طریق تماس جنسی یا سایر تماس‌های پوستی منتقل می‌شوند. واکسن‌ها می‌توانند به محافظت در برابر انواع HPV کمک کنند که احتمال ایجاد زگیل تناسلی یا سرطان دهانه رحم وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ویروس پاپیلومای انسانی با ما همراه باشید؛ زیرا در این مقاله به بررسی کامل ویروس HPV می‌پردازیم.

ویروس hpv چیست؟

 HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس یک نوع عفونت شایع مقاربتی است که معمولا هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد و خودبه‌خود از بین می‌رود، اما گاهی اوقات می‌تواند باعث بیماری جدی شود. HPV تقریبا مسئول تمام موارد زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است.

ویروس HPV چگونه ایجاد می‌شود؟

 شما می‌توانید با داشتن رابطه جنسی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV مبتلا شوید. این ویروس بیشتر در حین رابطه جنسی واژینال و از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی نیز پخش می‌شود. یک فرد مبتلا به HPV می‌تواند عفونت را به فردی منتقل کند حتی اگر هیچ علامت یا نشانه‌ای نداشته باشد.

آیا HPV یک ویروس جدی است؟

 اکثر ویروس‌های HPV خودبه‌خود در عرض ۲ سال از بین می‌روند. اما گاهی اوقات، عفونت‌های HPV بیشتر عمر می‌کنند و عامل برخی سرطان‌ها می‌شوند. عفونت‌های HPV می‌توانند باعث سرطان‌های دهانه رحم، واژن و فرج شوند.

چه کسانی باید واکسن HPV را بزنند؟

 واکسن HPV برای همه افراد ۹ تا ۲۵ساله توصیه می‌شود و در برخی از کشورها این واکسن برای افراد ۱۲ تا ۲۵ساله تحت برنامه ملی ایمن‌سازی رایگان است. همچنین در برخی دیگر از کشورها واکسن HPV از طریق برنامه ایمن‌سازی مدارس متوسطه به‌عنوان بخشی از برنامه ملی ایمن‌سازی به همه کودکان ۱۳-۱۲ ساله به‌صورت رایگان ارائه می‌شود. 

 واکسن HPV همچنین برای افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با HPV هستند، مانند افرادی که مبتلا به HIV و گروه‌های دارای نقص ایمنی قابل‌توجهی هستند، توصیه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت واکسن گارداسیل، اینجا کلیک کنید.

نکته

  • اگر بالای ۲۶ سال سن دارید و مایل به تزریق واکسن HPV هستید با پزشک خود صحبت کنید و از او راهنمایی بگیرید.

آزمایش HPV برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم

  به لطف اثربخشی برنامه ملی غربالگری دهانه رحم که در سال ۱۹۹۱ معرفی شد، استرالیا یکی از پایین‌ترین نرخ‌های مرگ‌ومیر سرطان دهانه رحم را در جهان دارد.

تست غربالگری دهانه رحم می‌تواند عفونت‌های پرخطر HPV را در سلول‌های دهانه رحم، گاهی قبل از اینکه باعث ایجاد سلول‌های غیرطبیعی شود، تشخیص دهد. از خانم‌های ۲۵ تا ۷۴ساله دعوت می‌شود به‌جای تست پاپ هر دو سال یک بار، تست غربالگری دهانه رحم را هر پنج سال یک بار انجام دهند.

 سرطان دهانه رحم در زنان زیر ۲۵ سال بسیار نادر است و معرفی واکسن HPV ابزاری مؤثر برای محافظت از زنان در برابر برخی از علل اصلی سرطان دهانه رحم بوده است.

 شورای سرطان توصیه می‌کند که زنان در هر سنی که علائم دارند باید فورا به پزشک خود مراجعه کنند.

علائم ویروس hpv در زنان و مردان 

 در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما عفونت HPV را قبل از ایجاد زگیل شکست می‌دهد. هنگامی که زگیل ظاهر می‌شود، بسته به نوع HPV که درگیر آن هستید ظاهر آنها متفاوت است: 

زگیل ناحیه تناسلی

این‌ها به‌صورت ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه گل‌کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر می‌شوند. در زنان، زگیل تناسلی بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود.

 در مردان، زگیل تناسلی در آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. زگیل تناسلی به‌ندرت باعث ناراحتی یا درد می‌شود، اگرچه ممکن است خارش داشته باشد.

 زگیل‌های رایج

زگیل‌های معمولی به‌صورت برآمدگی‌های خشن و برجسته هستند و معمولا روی دست‌ها و انگشتان ایجاد می‌شوند. در بیشتر موارد، زگیل‌های معمولی ناخوشایند هستند، اما همچنین می‌توانند دردناک یا مستعد آسیب یا خونریزی باشند.

 میخچه کف پا

زگیل‌های کف پا، زگیل‌های سخت و دانه‌دانه‌ای هستند که معمولا در پاشنه‌های پای شما ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها ممکن است باعث ناراحتی شوند.

 زگیل‌های مسطح

زگیل‌های مسطح ضایعاتی با سطح صاف و کمی برجسته هستند. آن‌ها می‌توانند در هر جایی ظاهر شوند، اما کودکان معمولا آن‌ها را روی صورت می‌گیرند و مردان معمولا روی بخش ریش صورت ظاهر می‌شوند. در زنان معمولا خودش را روی پاها نشان می‌دهد.

درمان ویروس hpv در زنان و مردان

 زگیل‌ها اغلب بدون درمان از بین می‌روند، به‌ویژه در کودکان. بااین‌حال، هیچ درمانی برای این ویروس وجود ندارد، بنابراین آن‌ها می‌توانند دوباره در همان مکان یا مکان‌های دیگر ظاهر شوند.

درمان HPV در دهانه رحم

 اگر تست HPV یا پاپ غیرطبیعی داشته باشید، متخصص زنان و زایمان شما روشی به نام کولپوسکوپی را انجام می‌دهد. با استفاده از ابزاری که نمای بزرگ‌نمایی شده دهانه رحم را ارائه می‌کند (کولپوسکوپ)، پزشک به‌دقت دهانه رحم را بررسی می‌کند و از هر ناحیه‌ای که غیرطبیعی به نظر می‌رسد نمونه (بیوپسی) می‌گیرد.

هر گونه ضایعات پیش سرطانی باید برداشته شود. گزینه‌ها عبارت‌اند:

  • از انجماد (جراحی سرمایی)
  • لیزر
  • برداشتن جراحی
  • روش برداشتن الکتروسرجری حلقه (LEEP)
  • چاقوی سرد

روش برش الکتروسرجری حلقه (LEEP) از یک سیم حلقه نازک شارژ شده با جریان الکتریکی برای برداشتن یک‌لایه نازک از بخشی از دهانه رحم استفاده می‌کند و کونیزاسیون با چاقوی سرد یک روش جراحی است که یک قطعه مخروطی شکل از دهانه رحم را برمی‌دارد.

جمع‌بندی

به عنوان سخن پایانی، همگان باید به یاد داشته باشیم که مقابله با ویروس اچ‌پی‌وی نیاز به همبستگی، آگاهی، و همدلی دارد. در این سفر تازه با یک دشمن ناخوشایند، همبستگی جامعه و اطلاعات صحیح، چراغ راهنمایی ما هستند. بیایید با هم، با پیشگیری، آگاهی و مسئولیت پذیری، این ویروس را شکست دهیم و به سلامت و آینده‌ای روشن‌تر و مطمئن‌تر برویم. همگی باید در این راه تلاش کنیم تا به سلامتی جامعه و همدلی ما برسیم.