قیمت واکسن گارداسیل ۱۴۰۲

قیمت واکسن گارداسیل 1402

در دهه‌های اخیر، توجه به بهبود سلامت جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها به عنوان یکی از اولویت‌ها در سطح جهانی افزایش یافته است. یکی از اقدامات موثر در پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها، واکسیناسیون است. واکسن‌ها به عنوان ابزاری حیاتی در مقابله با انواع مختلف بیماری‌ها شناخته شده‌اند و نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع و شدت بیماری‌ها، حفاظت افراد و جامعه، و کاهش هزینه‌های درمانی ایفا می‌کنند. یکی از این واکسن‌ها، واکسن گارداسیل است که در این مقاله به بررسی قیمت واکسن گارداسیل می‌پردازیم و عواملی که هنگام خرید این محصول باید به آن‌ها توجه کنید را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

یکی از واکسن‌های مهم در زمینه پیشگیری از بیماری‌های سرطانی، واکسن گارداسیل است. این واکسن که به طور خاص برای جلوگیری از عفونت‌های انسانی مانند ‌پاپیلوماویروس (HPV) طراحی شده است، نقش اساسی در کاهش ابتلا به سرطان‌هایی نظیر سرطان رحم و دیگر سرطان‌های مرتبط با HPV دارد. با افزایش نیاز به این واکسن در جوامع مختلف، مسأله قیمت‌گذاری و دسترسی به آن به یکی از موضوعات حیاتی و پیچیده تبدیل شده است.

واکسن گارداسیل چیست؟

قبل از بررسی قیمت واکسن گارداسیل بهتر است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که واکسن گارداسیل چیست؟ این واکسن از شما در برابر انواع خاصی از HPV که می تواند منجر به سرطان یا زگیل تناسلی شود، محافظت می‌کند. واکسن HPV که با نام تجاری گارداسیل ۹ نیز شناخته می شود، از موارد زیر محافظت می کند:

HPV انواع ۱۶ و ۱۸ – دو نوعی که باعث ۸۰٪ موارد سرطان دهانه رحم می‌شوند.

HPV انواع ۶ و ۱۱ که باعث ۹۰ درصد موارد زگیل تناسلی می‌شوند.

۵ نوع دیگر HPV (انواع ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸) که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم، مقعد، فرج/واژن، آلت تناسلی یا گلو شود.

توجه کنید:

برای افراد ۹ تا ۱۴ ساله، فقط باید ۲ دوز واکسن بزنید. واکسن دوم ۶ ماه پس از واکسن اول تزریق می‌شود.

قیمت واکسن گارداسیل ایرانی چقدر است؟

در زمان نوشتن این مقاله، قیمت دولتی هر دوز واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی حدود ۲۱۷۲۴۰۰ (دو میلیون و صد و هفتاد و دو هزار و چهارصد) تومان و قیمت واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

با این حال قیمت واکسن گارداسیل در ایران به عوامل متعددی وابسته است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها محل تهیه واکسن است. متقاضیان می‌توانند این واکسن را با قیمت مناسب‌تری از سازمان هلال احمر تهیه کنند. این سازمان، به عنوان یک نهاد انسانی و خیریه، معمولا قیمت‌های معقولی را برای افراد فراهم می‌کند.

اما در بازار آزاد، قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت‌های رسمی و هلال احمر است. این تفاوت در قیمت معمولا به دلیل عوامل اقتصادی، همچون عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی و شرایط بازار تعیین می‌شود. این اختلاف در قیمت‌ها ممکن است به گونه‌ای باشد که در بازار آزاد قیمت‌ها تا دو یا سه برابر بیشتر از قیمت‌های هلال احمر باشد.

یکی از عوامل کلانی که بر قیمت واکسن گارداسیل تاثیرگذار است، کشور تولیدکننده آن است. طبیعتا که واکسن‌های وارداتی و خارجی نسبت به واکسن‌های داخلی هزینه بیشتری دارند. 

قیمت واکسن گارداسیل خارجی چقدر است؟

قیمت هر دوز واکسن گارداسیل خارجی حدود ۲۵۰ دلار است. بسیاری از شرکت‌های بیمه (در خارج از کشور) هزینه این واکسن را پوشش می‌دهند. همچنین تدابیری وجود دارد که به برخی افراد بدون بیمه کمک می‌کند تا با هزینه کم یا بدون هزینه واکسن را دریافت کنند.

در خرید واکسن گارداسیل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در خرید واکسن گارداسیل توجه به  به عوامل متعددی باید توجه کنید که در این بخش آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. قیمت برای هر دوز مشخص شده از GARDASIL 9 286.78  250 دلار است. اکثر مردم این مبلغ را پرداخت نمی کنند به این دلیل که پرداخت این مبلغ ممکن است بر دیگر مخارج آن‌ها تأثیر گذاشته و زندگی روزمره آن‌ها را مختل کند. 

توجه داشته باشید: 

مبلغی که پرداخت می کنید به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله وضعیت بیمه شما.

هنگام خرید واکسن گارداسیل باید توجه داشته باشید که آیا این واکسن برای شما مفید است یا مضر؟ اگر دارای یکی از شرایط زیر باشید از تزریق این واکسن خودداری کنید.

  • هنگام بارداری
  • اگر فردی پس از اولین واکسن HPV واکنش آلرژیک داشته باشد، یا اگر فردی آلرژی شدید و تهدید کننده زندگی داشته باشد، واکسن HPV توصیه نمی شود.
  • همچنین افرادی که درگیر بیماری شدید هستند باید منتظر بمانند تا احساس بهتری داشته باشند تا واکسن HPV را دریافت کنند.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات شما که در متن پاسخ داده نشده است؛ پاسخ می‌دهیم. پس با ما همراه باشید. برخی از این سوالات عبارتند از:

چه کسانی باید واکسن HPV را دریافت کنند؟

همه افراد ۹ تا ۴۵ ساله می توانند واکسن HPV را برای محافظت در برابر زگیل تناسلی و انواع مختلف HPV که می توانند باعث سرطان شوند، دریافت کنند. توصیه می شود کودکان در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی این واکسن را دریافت کنند.

واکسن گارداسیل چقدر موثر است؟

واکسن گارداسیل یکی از موثرترین واکسن هایی است که می توانید دریافت کنید. مطالعات نشان می دهد که واکسن HPV برای جلوگیری از HPV پرخطر و مشکلات ناشی از آن بسیار خوب عمل می کند. اگر تمام واکسن های توصیه شده از واکسن HPV را قبل از رابطه جنسی دریافت کنید، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان ناشی از HPV را تا ۹۹ درصد کاهش می دهد.

واکسن HPV چه مدت موثر است؟

مطالعات همچنین نشان می دهد که واکسن گارداسیل از شما در برابر در برابر HPV محافظت طولانی مدت می‌کند. هر چه واکسن مدت بیشتری تولید شود، دانشمندان بیشتر در مورد مدت زمان کارکرد آن خواهند دانست. اما تاکنون نشان داده شده که این واکسن ها برای سال های زیادی دوام می آورند.

از کجا می توانم واکسن HPV را دریافت کنم؟

شما می توانید واکسن HPV را در بسیاری از مراکز بهداشتی دریافت کنید. شما همچنین می توانید آن را از سایر کلینیک ها، بخش های بهداشت، و پرستاران و پزشکان خصوصی دریافت کنید.

منابع:

https://www.gardasil9.com//

https://www.mayoclinic.org/20HPV%20.