همه چیز در مورد واکسن گارداسیل ۹

واکسن گارداسیل 9

واکسن گارداسیل ۹، واکسنی است که در مردان و زنان از سن نه سالگی برای محافظت در برابر بیماری‌های ناشی از ۹ نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸) تجویز می‌شود.

گارداسیل ۹ به محافظت از افراد ۹ تا ۴۵ ساله در برابر بیماری‌های ناشی از ۹ نوع HPV در هر دو جنس زن و مرد می‌پردازد. GARDASIL 9 معمولا در عضله بازو تزریق می‌شود. GARDASIL 9 ممکن است به صورت ۲ یا ۳ شات تجویز شود. 

بیماری‌هایی که  توسط واکسن گارداسیل ۹ می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد، عبارتند از: 

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • زگیل تناسلی
  • برخی از سرطان‌های سر و گردن مانند سرطان گلو و پشت دهان

واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی و ۹ ظرفیتی چیست؟

قبل از دریافت واکسن گارداسیل ۹، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرید. این موارد شامل پوشش، قیمت، و اینکه آیا به این واکسن آلرژی دارید یا خیر.

همچنین توجه به انواع HPV که هر واکسن پوشش می‌دهد بسیار مهم است. به عنوان مثال، “Cervarix” فقط در برابر انواع ۱۶ و ۱۸ محافظت می‌کند، به این معنی که دیگر انواع HPV، مانند آن‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند، را پوشش نمی‌دهد.

انتخاب بهترین واکسن HPV به میزان فعالیت جنسی افراد نیز بستگی دارد. در صورتی که افراد تعدد شریک‌های جنسی یا روابط جنسی پرخطر دارند، بهتر است از واکسن گارداسیل ۹ استفاده کنند. چون فعالیت جنسی با شرکای مختلف، خطر قرار گرفتن در معرض گونه‌های بیشتری از HPV را افزایش می‌دهد.

انتخاب یک واکسن با پوشش بالاتر مانند Gardasil 9 تضمین می‌کند که در برابر گونه‌های کمتر شایع و پرخطر HPV محافظت می‌شوید.

با این‌حال استفاده از واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی نیز از بروز سرطان‌های خطرناک ناشی از ویروس hpv جلوگیری می‌کند. 

در واقع تفاوت اصلی گارداسیل ۴ و ۹ در این است که واکسن ۹ ظرفیتی از ژنوتیپ‌های ۶، ١١ ، ١۶، ١٨ ، ٣١ ، ٣٣ ، ۴۵ ، ۵٢ و ۵٨ و  واکسن ۴ ظرفیتی از ژنوتیپ‌های ۶،۱۱،۱۶ و ۱۸ پیشگیری می‌کند. 

قیمت واکسن GARDASIL 9  در حال حاضر چقدر است؟

قیمت واکسن گارداسیل ۹ برای هر دوز مشخص شده از ۲۸۶ دلار شروع می‌شود. در سال ۱۴۰۲ قیمت دولتی هر دوز گارداسیل ۹ حدود ۴ میلیون تومان است. البته که قیمت آزاد این واکسن چند برابر این عدد خواهد بود. 

گارداسیل ۹ برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

واکسن گارداسیل ۹ واکسنی است که برای زنان ۹ تا ۴۵ ساله برای پیشگیری از سرطان‌های دهانه رحم، واژن، مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵ تجویز می‌شود. همچنین از  52 و ۵۸; ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلاستیک دهانه رحم، واژن و مقعد ناشی از HPV انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸. و زگیل تناسلی ناشی از HPV نوع ۶ و ۱۱ نیز پیشگیری می‌کند.

گارداسیل ۹ در مردان ۹ تا ۴۵ ساله برای پیشگیری از سرطان‌های مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن ناشی از HPV انواع ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ استفاده می‌شود. علاوه بر آن‌ها از ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلاستیک مقعدی ناشی از HPV انواع ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸. و زگیل تناسلی ناشی از HPV نوع ۶ و ۱۱ نیز محافظت می‌کند.

گارداسیل ۹ نیاز دریافت‌کنندگان واکسن را برای غربالگری سرطان‌های دهانه رحم، واژن، مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن که توسط یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی توصیه می‌شود را برطرف نمی‌کند.

حقایقی درباره واکسن گارداسیل ۹

GARDASIL 9 برای محافظت در برابر بیماری های ناشی از موارد زیر ثابت نشده است:

  • انواع HPV که فرد قبلاً از طریق فعالیت جنسی در معرض آن‌ها قرار گرفته است.
  • همه سرطان‌های واژن، مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن ناشی از HPV نیستند و گارداسیل ۹ تنها در برابر سرطان‌های ولو، واژن، مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن ناشی از انواع HPV 16، ۱۸، ۳۱ محافظت می‌کند. 
  • گارداسیل ۹ درمانی برای ضایعات دستگاه تناسلی خارجی نیست؛ بلکه برای محافظت از سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد، اوروفارنکس و سایر سرطان‌های سر و گردن؛ یا نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN)، نئوپلازی داخل اپیتلیال ولو (VIN)، نئوپلازی داخل اپیتلیال واژن (VaIN)، یا نئوپلازی داخل اپیتلیال مقعدی (AIN) شناخته می‌شود. 
  • واکسیناسیون با GARDASIL 9 ممکن است منجر به محافظت در همه دریافت‌کنندگان واکسن نشود.
  • GARDASIL 9 در افراد مبتلا به حساسیت مفرط، از جمله واکنش‌های آلرژیک شدید به مخمر، یا پس از دوز قبلی GARDASIL 9 یا ۴ GARDASIL® [واکسن چهار ظرفیتی ویروس پاپیلوم انسانی (انواع ۶، ۱۱، ۱۶، و ۱۸) واکسن نوترکیب] منع مصرف دارد.
  • GARDASIL 9 در افراد مبتلا به حساسیت مفرط، از جمله واکنش‌های آلرژیک شدید به مخمر، یا پس از دوز قبلی GARDASIL 9 یا GARDASIL®۴ [واکسن چهار ظرفیتی ویروس پاپیلوم انسانی (انواع ۶، ۱۱، ۱۶، و ۱۸) واکسن نوترکیب] منع مصرف دارد.
  • از آن جایی که واکسن ممکن است در موارد بسیار نادر مجر سنکوپ شود، استراحت به مدت ۱۵ دقیقه پس از تزریق توصیه می‌شود. (سنکوپ، گاهی اوقات با حرکات تونیک-کلونیک و سایر فعالیت‌های شبه تشنج همراه است، پس از واکسیناسیون HPV گزارش شده است. هنگامی که سنکوپ با حرکات تونیک-کلونیک همراه است، این فعالیت معمولا گذرا است و به طور معمول به بازگرداندن پرفیوژن مغزی پاسخ می‌دهد.)
  • شایع ترین (≥۱۰٪) عوارض موضعی و سیستمیک در زنان درد، تورم، اریتم و سردرد در محل تزریق بود. شایع ترین (≥۱۰٪) واکنش‌های موضعی و سیستمیک در مردان درد، تورم و اریتم در محل تزریق بود.

گارداسیل ۹ چند دوز است؟ دوز و نحوه تجویز GARDASIL 9

GARDASIL 9 باید به صورت عضلانی در ناحیه دلتوئید یا قدامی ران تجویز شود. برای افراد ۹ تا ۱۴ سال، GARDASIL 9 را می‌توان طبق برنامه ۲ یا ۳ دوز تجویز کرد. برای برنامه ۲ دوز، واکسن دوم باید ۶ تا ۱۲ ماه پس از اولین دوز تزریق شود. اگر واکسن دوم کمتر از ۵ ماه پس از دوز اول تزریق شده باشد، دوز سوم باید حداقل ۴ ماه پس از دوز دوم تزریق شود. برای برنامه ۳ دوز، دوز دوم باید ۲ ماه پس از اولین واکسن و دوز سوم باید ۶ ماه پس از دوز اول تزریق شود.

آیا تزریق گارداسیل ۹ بعد از ابتلا تاثیری دارد؟

افرادی که از نظر جنسی فعال هستند باید با پزشک خود در مورد مزایای دریافت واکسن HPV صحبت کنند.

اکثر افراد بلافاصله پس از شروع فعالیت جنسی به HPV مبتلا می‌شوند. اما حتی اگر یک نوع HPV دارید، ممکن است همچنان از این واکسن بهره‌مند شوید. می‌تواند از شما در برابر سایر گونه‌هایی که هنوز ندارید محافظت کند.

اما هیچ یک از واکسن ها نمی توانند عفونت HPV موجود را درمان کنند. واکسن‌ها فقط از شما در برابر انواع خاصی از HPV که ندارید محافظت می‌کنند.

https://www.gardasil9.com/adults/cost/