همه چیز در مورد زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی اغلب ممکن است شما را خجالت زده کند یا باعث احساس ناخوشایندی در شما شود. اما اگر باردار هستید، ترکیب زگیل تناسلی و بارداری می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید در صورت داشتن HPV، ممکن است سؤالات و نگرانی‌های زیادی برایتان پیش آمده باشد. آیا HPV یا زگیل تناسلی بر بارداری یا زایمان تأثیر می‌گذارد؟ همچنین ممکن است با این سوالات روبه‌رو شوید که آیا این بیماری به جنین آسیب می‌رساند؟ آیا بارداری می‌تواند بر زگیل‌های موجود تأثیر بگذارد؟ آیا درمان زگیل تناسلی در بارداری امکان‌پذیر است؟

در این مقاله، ما به این سؤالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد. همچنین تصویر واضحی از معنای باردارشدن و داشتن HPV یا زگیل تناسلی ارائه می‌دهیم.

زگیل تناسلی چه تأثیری بر بارداری دارد؟

زنان مبتلا به یک یا چند نوع از ژنوتیپ های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ممکن است نگران باشند که این امر می‌تواند به فرزند متولد نشده آن‌ها آسیب برساند یا باعث عوارض در بارداری شود.

در اکثر مواقع، زگیل تناسلی تأثیر زیادی بر بارداری ندارد. هیچ ارتباطی بین زگیل تناسلی و مواردی مانند سقط‌‌ جنین یا زایمان زودرس یافت نشده است.

بااین‌حال، زگیل‌های فعال ممکن است به دلیل تغییرات در هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدنتان، بزرگ‌تر از حد معمول شوند. به همین دلیل ممکن است هنگام ادرار دردی را در ناحیه تناسلی خود احساس کنید. 

به‌طورکلی، زگیل تناسلی بر خود بارداری تأثیر نمی‌گذارد، اما ممکن است باعث ایجاد عوارضی در هنگام زایمان شود. اگر در دوران بارداری از زگیل تناسلی رنج می‌برید، همیشه باید با پزشک عمومی یا مامای خود صحبت کنید.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوید؟

زگیل تناسلی یا ویروس hpv از طریق تماس پوستی در ناحیه تناسلی منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است روی پوست وجود داشته باشد. حتی اگر از کاندوم استفاده می‌کنید؛ می‌توانید به زگیل تناسلی مبتلا شوید، زیرا کاندوم تمام پوست دستگاه تناسلی را نمی‌پوشاند.

راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی چیست؟

اول‌ از همه، با پزشک خود در مورد دریافت واکسن HPV صحبت کنید؛ اکثر برندهای واکسن شما را در برابر انواع HPV که باعث بیشتر موارد زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت می‌کنند. این بهترین راه برای جلوگیری از هرگونه مشکل مرتبط با HPV، از جمله زگیل تناسلی است.

زگیل تناسلی از تماس جنسی پوست به پوست با فردی که به آن مبتلا است (از جمله رابطه جنسی) منتقل می‌شود؛ بنابراین تنها راه مطمئن برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی و سایر بیماری‌های مقاربتی، عدم تماس با دهان یا اندام تناسلی فرد دیگر است.

اما بیشتر مردم در مقطعی از زندگی خود رابطه جنسی دارند، بنابراین دانستن چگونگی داشتن رابطه جنسی ایمن مهم است. استفاده از وسایل حفاظتی مانند کاندوم هنگام رابطه جنسی هر چند ۱۰۰% از بیماری جلوگیری نمی‌کند اما بی‌تاثیر هم نیست.  

همچنین در صورت مشاهده زگیل در ناحیه تناسلی یا مقعد، می‌توانید از رابطه جنسی با فرد مبتلا خودداری کنید، زیرا در این زمان است که زگیل تناسلی به‌راحتی گسترش می‌یابد. اما به یاد داشته باشید، زمانی که هیچ زگیل قابل‌ مشاهده‌ای وجود ندارد، ممکن است آن‌ها را دریافت کنید یا انتقال دهید، بنابراین مهم است که از کاندوم استفاده کنید حتی اگر همه چیز کاملاً خوب به نظر برسد. 

چگونه از گسترش زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

اگر متوجه شدید که زگیل تناسلی دارید، خونسردی خودتان را حفظ کنید. چند راه وجود دارد که می‌توانید از انتشار آن به شرکای خود جلوگیری کنید.

  • شریک زندگی خود را تشویق کنید تا با یک پزشک یا پرستار در مورد واکسن HPV صحبت کند. اکثر برندها می‌توانند در برابر برخی از انواع ویروس که باعث بیشتر موارد زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت کنند.
  • در طول رابطه جنسی همیشه از کاندوم استفاده کنید.
  • هنگامی که زگیل‌های قابل‌مشاهده دارید، حتی با کاندوم، رابطه جنسی نداشته باشید. ممکن است در جاهایی که کاندوم آن‌ها را نمی‌پوشاند زگیل وجود داشته باشد.
  • سیگار نکشید! اگر سیگار می‌کشید، ممکن است نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، شانس بیشتری برای ابتلا به زگیل داشته باشید و احتمال بازگشت زگیل در صورت سیگارکشیدن بیشتر است.
  • همیشه قبل از رابطه جنسی به شرکای جنسی خود بگویید که زگیل تناسلی دارید، بنابراین می‌توانید برای جلوگیری از گسترش آن‌ها با یکدیگر همکاری کنید.

تأثیر واکسن گارداسیل در بارداری چیست؟

واکسن HPV برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که این واکسن برای نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری واکسینه شده‌اند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری لازم است. یک زن باردار نباید هیچ دوزی از واکسن را تا زمانی که حاملگی‌اش کامل شده است دریافت کند.

دریافت این واکسن در دوران بارداری دلیلی برای پایان‌دادن به بارداری نیست. اگر زنی متوجه شود که در دوران بارداری یک یا چند واکسن از واکسن HPV دریافت کرده است، باید صبر کند تا بعد از بارداری او تمام دوزهای باقیمانده واکسن HPV را تمام کند. با این حال بهتر است برای تزریق واکسن گارداسیل حتما با پزشک زنان خود مشورت کنید. در نهایت واکسن‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت در بازار موجود است.

تأثیر زگیل تناسلی بر زایمان 

به‌ندرت ممکن است زگیل تناسلی به کودک منتقل شود. در این موارد، نوزاد معمولاً چندین هفته پس از تولد دچار زگیل در دهان یا گلو می‌شود. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند، خطر سقط‌ جنین یا مشکلات زایمان را افزایش نمی‌دهند.

سوالات متداول

آیا می‌توان زگیل را در دوران بارداری درمان کرد؟

تنها اقداماتی که ایمن و ضروری هستند باید در یک زن باردار انجام شود. الکتروکوتر، فرکانس رادیویی، کرایوتراپی و لیزر برای زگیل‌ها، به‌ویژه ناحیه تناسلی، مداخلات جراحی برای بدخیمی‌های پوستی و سایر توده‌های کوچک باید انجام شود.

آیا می‌توانید زگیل تناسلی را به نوزاد خود منتقل کنید؟

این ویروس همچنین می‌تواند در هنگام تولد از مادرش به نوزاد منتقل شود، اما این اتفاق نادر است. اگر ناحیه عفونی را لمس کنید و سپس قسمت دیگری از بدن خود را لمس کنید، زگیل تناسلی می‌تواند پخش شود.