درد عضلانی چیست؟ علت دردهای عضلانی

دردهای عضلانی

ماهیچه‌ها و عضلات تقریبا در تمام نقاط بدن وجود دارند. به همین دلیل درد در هر جایی از بدن می‌تواند نوعی درد عضلانی باشد. بااین‌حال نمی‌توان دلیل مشخصی برای دردهای عضلانی پیدا کرد. این درد ممکن است به دلایلی مانند آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) یا حتی استرس نیز به وجود بیاید. (پیشنهاد می‌کنیم حتما مطلب چگونه استرس را مدیریت کنیم؟ را مطالعه کنید.)

این نوع دردها ممکن است در هر فردی با هر سن و سالی دیده شود. درد عضلانی یا میالژی (Myalgia)  بسیار شایع است و حتی می‌تواند زندگی فرد را مختل کند. البته این دردها بیشتر بر اثر یک آسیب ایجاد می‌شوند، اما گاهی اوقات هم بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد می‌شوند. اگر شما هم گاه‌وبیگاه با درد های عضلانی مواجه می‌شوید، با ما در بهستان دارو بمانید تا علل این دردها، درمان‌های خانگی و دارویی و روش‌های پیشگیری از آنها را برای شما بیان کنیم.

درد عضلانی چیست؟

درد عضلانی یا میالژی دردی است که در عضلات و ماهیچه‌ها رخ می‌دهد. این نوع درد می‌تواند در اثر یک آسیب ایجاد شود یا اینکه خودبه‌خود اتفاق بیفتد.

دردهای عضلانی می‌توانند خیلی عمیق و مداوم باشند و شما را کلافه کنند. همچنین می‌توانند تیز و عودکننده باشند و گاهی اوقات شما را غافلگیر کنند. برخی از افراد این دردها را در همه جای بدن خود حس می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر این درد را در نقاط خاصی از بدن دارند. درد عضلانی در هر فرد متفاوت است و می‌تواند علت‌های متفاوتی هم داشته باشد.

علت دردهای عضلانی چیست؟

علل مختلفی برای ابتلا به درد عضلانی وجود دارد. هرکدام از این علت‌ها هم زیر مجموعه‌های خود را دارند که منجر به درد های عضلانی می‌شوند. در ادامه علل اصلی این دردها را برای شما آورده‌ایم:

·  بیماری‌های خود ایمنی

·  عفونت‌ها

·  جراحت‌ها و آسیب‌های ورزشی و غیرورزشی

·  مصرف برخی داروها

·  اختلالات عصبی عضلانی

 دردهای عضلانی اسکلتی

دردهای عضلانی اسکلتی دردهایی هستند که به دلیل آسیب به سیستم عضلانی اسکلتی ایجاد می‌شوند. این آسیب منجر به درد و التهاب در بافت‌های نرم بدن می‌شود. این درد در قسمت استخوان‌هایی که عضلات را به هم پیوند می‌دهند احساس می‌شود.

این دردها مداوم هستند و ممکن است به هر جایی سرایت کنند. شاید محل اصلی درد جایی نباشد که شما حس می‌کنید. به همین دلیل هم پزشک باید علائم را بررسی کند تا به محل اصلی درد برسد.

درد عضلانی بعد از ورزش

احساس درد یا گرفتگی و سفت‌شدن عضلات بعد از ورزش طبیعی است. این حالت به‌ویژه در افرادی که به‌تازگی ورزش را آغاز کرده‌اند اتفاق می‌افتد. این درد به‌عنوان درد عضلانی تاخیری (DOMS)  شناخته می‌شود.

این دردها معمولا بعد از عادت‌کردن به تمرینات از بین می‌روند و دیگر آزاردهنده نخواهند بود، اما اگر در طول ورزش آسیب دیده باشید و عضلاتتان درد گرفته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

دردهای عضلانی نشانه چیست؟

دردهای عضلانی گاهی هشداردهنده هستند و می‌خواهند شما را از وجود یک بیماری یا مشکل باخبر کنند. در ادامه به شما می‌گوییم که این دردها می‌توانند نشانه چه چیزهایی باشند:

·      بیماری‌های خودایمنی: درد های عضلانی می‌توانند نشانه‌ای از وجود یک بیماری خودایمنی در بدن باشند

·      عفونت‌ها: عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، مالاریا، تریکینوز، بیماری لایم و… می‌توانند باعث درد عضلات همراه با تب، حالت تهوع یا تورم غدد لنفاوی شوند.

·      کار کشیدن بیش از حد از عضلات: گاهی اوقات استفاده بیش از حد از عضلات باعث کشیدگی کمر و شکم، سندرم درد میوفاشیال، تاندونیت یا تاندونوز می‌شود.

·      داروها و درمان‌ها: برخی از داروها و روش‌های درمانی مانند استاتین‌ها که به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند می‌توانند باعث دردهای عضلانی شوند. استفاده از مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای فشار خون بالا، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی هم در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌توانند منجر به درد عضلانی شوند.

·      اختلالات عصبی عضلانی: اختلالاتی مانند آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)، میاستنی گراویس (MG)، دیستروفی عضلانی دوشن (DMD) و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک  (ALS) هم می‌توانند منجر به درد عضلات شوند.

·      سایر شرایط: استرس، عدم تعادل الکترولیت، بیماری شریان محیطی، کم کاری تیروئید، فیبرومیالژیا، سندرم کمپارتمان (افزایش فشار عضلات و کاهش شدید فشار خون)، سندرم خستگی مزمن، سارکوم و لوسمی هم می‌توانند درد عضلانی ایجاد کنند.

چه بیماری هایی باعث دردهای عضلانی می شوند؟

بیماری‌های خود ایمنی معمولا منجر به درد های عضلانی می‌شوند. فرد زمانی به این بیماری‌ها دچار می‌شود که سیستم ایمنی به اشتباه به اندام‌های بدن حمله کند. بیماری‌های خود ایمنی که باعث درد عضلانی می‌شوند عبارت‌اند از:

·  میوپاتی‌های التهابی، مانند میوزیت و پلی میوزیت

·  لوپوس

·  مولتیپل اسکلروزیس (MS)

البته برخی بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، کرونا و… هم می‌توانند باعث بدن دردهای عضلانی شوند. زمانی که سیستم ایمنی برای مبارزه با میکروب‌ها و باکتری‌ها تلاش می‌کند، بدن ملتهب می‌شود و ممکن است نقاط مختلفی از بدن درد بگیرند.

 روش های درمان دردهای عضلانی

همان‌طور که اشاره کردیم، علل مختلفی برای درد بدن وجود دارد. روش درمان برای هر کدام از این علل متفاوت خواهد بود. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش های درمان بدن‌درد اشاره می‌کنیم:

·  مراجعه به پزشک

·  عکس‌برداری از ناحیه دردناک

·  ام آر آی

·  فیزیوتراپی

·  استفاده از داروهای مختلف مانند مسکن، غضروف ساز، ویتامین‌ها و…

·  جراحی

 درمان خانگی دردهای عضلانی

برای کاهش درد عضلات در خانه می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

·  استراحت و بالا نگه داشتن محل درد نسبت به سطح زمین

·  قرار دادن کمپرس سرد و گرم به ترتیب و به طور مداوم برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون

·  دراز کشیدن در حمام آب گرم و نمک

·  استفاده از مسکن‌های بدون نسخه

·  ماساژ دادن ناحیه دردناک

·  مصرف مایعات فراوان

·  مالیدن روغن‌های مختلف مانند روغن سیاه دانه به محل درد

مسکن درد عضلانی

یکی از روش‌های کاهش درد و حتی درمان دردهای عضلانی، استفاده از مسکن است. مسکن‌های بدون نسخه و با نسخه هر دو می‌توانند به شما کمک کنند، اما اگر به پزشک مراجعه کنید می‌تواند با توجه به شرایط شما بهترین مسکن را برایتان تجویز کند.

به‌هرحال بهترین مسکن‌هایی که خودتان می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید شامل ایبوپروفن، ژلوفن، نوافن، استامینوفن، ناپروکسن و… هستند.

قرص برای بدن درد و کوفتگی

قرص های مسکن برای دردهای عضلانی را به شما معرفی کردیم. از دیگر قرص‌هایی که میتوانید برای رفع بدن درد و کوفتگی استفاده کنید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·  قرص دیکلوفناک

·  قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS)

·  قرص استامینوفن کدئین

 راه های پیشگیری از دردهای عضلانی

اگر درد های عضلانی در نتیجه ابتلا به بیماری‌های خودایمنی باشند، خیلی نمی‌توان از آنها پیشگیری کرد. اگر به خاطر ورزش‌کردن و انجام فعالیت‌های سنگین به دردهای عضلانی مبتلا می‌شوید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

·  قبل از ورزش حتما بدن خود را گرم کنید

·  بعد از اتمام تمرین بدن خود را سرد کنید

·  همیشه و به‌خصوص در حین فعالیت آب کافی بنوشید

·  به‌صورت منظم ورزش کنید تا بدنتان عادت کند

·  اگر کارتان طوری است که زیاد می‌نشینید، هر چند دقیقه یکبار بلند شوید و چند حرکت کششی انجام دهید

·  سعی کنید از بلندکردن اجسام سنگین بپرهیزید.

 نتیجه گیری

دردهای عضلانی به دردهایی گفته می‌شود که عضلات و ماهیچه‌ها را درگیر می‌کنند. این دردها معمولا به دلیل فعالیت شدید، آسیب یا برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شوند. بیماری‌های خودایمنی مانند ام اس اصلی‌ترین علت این دردها هستند. برای درمان این درها می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید، اما اگر کارساز نبودند، حتما باید توسط یک پزشک متخصص معاینه شوید.

سوالات متداول

دردهای عضلانی چه دردهایی هستند؟

دردهایی که عضلات بدن را درگیر می‌کنند و باعث ناراحتی می‌شوند، درد های عضلانی نام دارند.

علت درد عضلانی چیست؟

تمرینات ورزشی، آسیب دیدگی، بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های ویروسی و باکتریایی و… می‌توانند از علل درد های عضلانی باشند.

راه درمان درد های عضلانی چیست؟

این دردها را می‌توان با مصرف منظم مسکن، استفاده از کمپرس گرم و سرد، استراحت، ماساژ، روغن درمانی و… کاهش داد.